Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is mijn kat overleden?

Ik heb gisteren mijn kat dood aangetroffen bij mijn thuis. Hij lag op zijn zij, hij had vuile pootjes, zijn ogen wijd open, uit zijn bek hing zijn tong, en de onderkant van zijn hoofd was helemaal nat. Voor de rest was er niets nat.

Het was een grote shock voor ons, omdat hij terug aan de betere hand was. Hij was al wel wat ouder (15 jaar ongeveer), en hij had al wel wat gezondheidsproblemen.
Ik wil vooral achterhalen hoe hij gestorven is en wat er gebeurd is, zo heb ik een manier om het beter te verwerken.

Moesten jullie hetzelfde hebben meegemaakt, of weten wat de oorzaak is. Dan hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Zeker weten is niet mogelijk met zo weinig gegevens, maar wat je zegt (ook in de reakties):
- De kat is oud
- De kat had "gezondheidsproblemen"
- Vuile pootjes
- Nat aan de onderkant van het hoofd
- De kat zat binnen opgesloten

Dat van die vuile pootjes is wat vreemd in combinatie van het binnen opgesloten zijn. Was er voor het beestje wellicht tóch een manier om naar buiten en weer naar binnen te gaan ? Zo niet, dan moet de kat binnen ergens met haar pootjes in hebben gezeten (kattenbak/plantenbak/gootsteen/...) wellicht kun je daar nog een aanwijzing vinden.

Stervende dieren voelen zich zwak en proberen vaak bescherming te zoeken door zich te verstoppen. Vandaar dat je ze soms op de raarste plekken aantreft. Wellicht heeft je kat ook geprobeerd zo'n plekje te zoeken en is ze daarom met haar poten op plekken geweest waar ze anders nooit zou komen.

Een natte onderkant van het kopje... ik neem aan dat je rondom het bekje bedoeld. Dat zou kwijl kunnen zijn. Zeker in combinatie met de leeftijd doet mij dat aan een beroerte denken. Na een beroerte kan het beestje buiten westen geraakt zijn, maar nog niet overleden. Dat kan wat schuimbekken veroorzaken. Ook kan er zo vocht in de longen komen waardoor ze uiteindelijk is overleden.
Toen jullie thuis kwamen zijn de schuimbelletjes waarschijnlijk inmiddels geknapt en is alleen het vocht overgebleven. Vandaar dat je wellicht niet meteen aan schuimbekken hebt gedacht.

Nogmaals... het blijft gokken, zo op afstand, maar het lijkt mij een logische verklaring.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing