Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een 10 jarige kat op dieet zetten?

Boris, de prachtige 10 jaar oude kater van mijn vriendin moet van de DA op dieet, want hij weegt zo'n 7,5 kg. Hij is echt wel groot, ik denk wel 2 x groter dan mijn kattin Charlotte. Heeft er iemand tips om onze Boris die zweert bij Sheeba en krokjes minderwaardig voedsel vindt aan het diëten te krijgen? Mijn vriendin beweert dat ze hem nu nog maar halve porties Sheeba geeft en voor de rest kleine, eerder zachte krokjes daar hij problemen heeft met zijn gebit, maar dan blijft hij voor zijn etensbak zitten met zo van die hunkerende ogen en ik verdenk haar er sterk van dat ze hem toch regelmatig wat extra's toestopt. Boris verliest immers geen gram aan gewicht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als Boris op 10 jarige leeftijd nog een fitte, oké beetje te dik, maar toch redelijk fitte kater is, dan kan er wel iets gedaan worden hoor. Denk niet aan veel minder maar beter aan anders voeren.

Geef voerpuzzels, wat inhoudt dat Boris moeite moet doen i.p.v. op z'n gemak lekker knabbelen of buffelen. Met voerpuzzels is een kat langer bezig om zijn eten te veroveren en uit te vinden hoe hij dat ene brokje uit die fles / doos kan krijgen.
Voerpuzzels zijn zeker te koop, maar ook zelf te maken met simpele middelen als lege eierdozen en plastic flessen en niet te vergeten de lege keuken- en wc rollen. Er is echt veel te doen, te maken.

Nog afgezien van gewoon spelen, vrouwtje van Boris, zou paar keer per dag met Boris en een hengel met een franje er aan of een stoffen muisje , kan ook , of zeker met een propje papier of alu folie door de kamer gooien en Boris racet er achteraan natuurlijk.
Maar dat kan hij ook doen achter een harde brok! spelletje om te eten kan ook, waarom niet. Alles voor het goede doel.

Kortom, misschien een beetje minder voer geven (goed opletten wat er in zit, tarwe is iets dat vult, maar geen bouwstoffen) en beter voer, laat je voorlichten bij bv een online kattengroep, niet in de dierenwinkel waar men geld aan je wil verdienen (net als de dierenarts soms met dure merkvoeding voor zieke katten).

Er is met spelletjes en voerpuzzels zeker iets te bereiken bij gewichtige katten, actie, maar houdt wel rekening met zijn leeftijd. Een paar keer kort , kwartiertje , is beter dan lang.

Succes met Boris!

Toegevoegd na 10 minuten:
Katten moeten altijd eten ter beschikking hebben.
Katten eten de hele dag en als wij , mensen , 's morgens en 's avonds eten geven dan hebben katten de rest van de dag honger. Dat mogen we niet vergeten. Dus probeer niet om Boris ineens op een dieet te zetten, probeer echt liever om hem bezig te houden er langer over te laten doen, daar gaat het even over.

Hoewel Boris dus groot is, is het misschien wel zaak om een 'normaal' geacht gewicht van 5/6 kilo te vergeten, misschien is Boris maar een pondje te zwaar dus ik zou niet te hard van stapel lopen met afvallen. Als Boris ook nog eens een flinke haardos / vacht heeft , zie je misschien niet dat hij helemaal niet zo dik is!?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing