Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn kat een halsbandje hebben?

Mijn kat is heel veel buiten en draagt geen halsbandje.

Gisteren kwam hij ineens thuis met een bandje van de dierenambulance. Ik dacht dat het kwam doordat hij gewond was maar dat bleek niet het geval te zijn.

Ik vraag mij af waarom hij het bandje omkreeg. Komt het doordat hij geen halsbandje draagt? Hij heeft wel een chip.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kat is door iemand aangezien voor zwerfkat en de dierenambulance is gebeld. Die heeft geconstateerd dat je kat gezond is en er geen reden was het diertje mee te nemen. Voordat de kat weer wordt vrijgelaten doen ze een bandje om. Als de kat na een aantal dagen nog steeds met dat bandje van de dierenambulance rondloopt, gaan ze er van uit dat de kat geen eigenaar (meer) heeft, of kwijt is. Dan wordt de kat opnieuw gevangen en gaat dan wel naar het asiel.

Op het bandje van de dierenambulance staat meestal ook het telefoonnummer dat je kunt bellen om door te geven dat het jouw kat is en dus geen zwerfkat.

Om te voorkomen dat je kat nogmaals wordt gevangen en door de dierenambulance een bandje om krijgt: doe zelf een bandje om, dan weet iedereen direct dat het niet om een zwerfkat gaat. Ook als er ooit iets zou gebeuren (aanrijding) kunnen ze je direct bellen, als er een penning of kokertje met je telefoonnummer aan zit.
De chip wordt alleen gelezen als de kat na een ongeval bij de dierenarts of dierenambulance of asiel wordt gebracht. Zeker als een kat de aanrijding niet overleeft, zijn er nog steeds mensen die het dier dan gewoon laten liggen, in een sloot gooien of begraven. Niemand die dan de chip uitleest en jij zit maar in onzekerheid over je kat.

In sommige gemeenten is het verplicht dat katten een bandje met penning, of soms zelfs een belletje, om hebben.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing