Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn kat een halsbandje hebben?

Mijn kat is heel veel buiten en draagt geen halsbandje.

Gisteren kwam hij ineens thuis met een bandje van de dierenambulance. Ik dacht dat het kwam doordat hij gewond was maar dat bleek niet het geval te zijn.

Ik vraag mij af waarom hij het bandje omkreeg. Komt het doordat hij geen halsbandje draagt? Hij heeft wel een chip.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
7 jaar geleden
Als je kat gechipt is maar ze je niet konden bereiken, dan betekent dat dat de registratie niet op orde is. Zorg dus nu meteen dat je kat z'n chip is gekoppeld aan het juiste adres en tel nr. Google op chipnummer en dan kom je er wel uit.
Als dat op orde is zou ik geen halsbandje omdoen omdat een bandje vreselijke verwondingen kan geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kat is door iemand aangezien voor zwerfkat en de dierenambulance is gebeld. Die heeft geconstateerd dat je kat gezond is en er geen reden was het diertje mee te nemen. Voordat de kat weer wordt vrijgelaten doen ze een bandje om. Als de kat na een aantal dagen nog steeds met dat bandje van de dierenambulance rondloopt, gaan ze er van uit dat de kat geen eigenaar (meer) heeft, of kwijt is. Dan wordt de kat opnieuw gevangen en gaat dan wel naar het asiel.

Op het bandje van de dierenambulance staat meestal ook het telefoonnummer dat je kunt bellen om door te geven dat het jouw kat is en dus geen zwerfkat.

Om te voorkomen dat je kat nogmaals wordt gevangen en door de dierenambulance een bandje om krijgt: doe zelf een bandje om, dan weet iedereen direct dat het niet om een zwerfkat gaat. Ook als er ooit iets zou gebeuren (aanrijding) kunnen ze je direct bellen, als er een penning of kokertje met je telefoonnummer aan zit.
De chip wordt alleen gelezen als de kat na een ongeval bij de dierenarts of dierenambulance of asiel wordt gebracht. Zeker als een kat de aanrijding niet overleeft, zijn er nog steeds mensen die het dier dan gewoon laten liggen, in een sloot gooien of begraven. Niemand die dan de chip uitleest en jij zit maar in onzekerheid over je kat.

In sommige gemeenten is het verplicht dat katten een bandje met penning, of soms zelfs een belletje, om hebben.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
Ik denk niet dat de mensen die een kat in de sloot gooien de moeite zouden nemen om een kokertje te openen en de eigenaar te bellen.
anneliez
7 jaar geleden
met die bandjes kunnen ze ook ergens vast komen te zitten, lijkt me ook niet prettig als kat zichzelf ophangt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Bandjes vallen niet zomaar af wanneer een kat besluit te gaan zwerven.
Een kat met bandje kan best een zwerfkat zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedank voor je reactie. Heel duidelijk!
Rieneke1
7 jaar geleden
Als de ambu een bandje om kon doen konden ze ook de chiplezer er overheen halen. Duidelijk weer een kat die wel gechipt is maar niet geregistreerd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Rieneke1
Wordt een kat dan niet meteen geregistreerd door de dierenarts die het beestje chipt? Dat zou zo logisch zijn :-)
Rieneke1
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallixkristallix, was dat maar waar. Een enkele dierenarts doet dat wel, maar de meesten niet. Plus dat je het natuurlijk door moet geven als je verhuist of een ander tel nr krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de kat toch een bandje wilt omdoen, neem dan een bandje met elastiek ertussen. Wanneer de kat dan met het bandje ergens achter blijft haken dan kan hij toch loskomen dankzij het elastiek.,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding