Hoe leer ik mijn nieuwe kat zijn fixatie op eten af?
Ik heb sinds ca. een week een nieuwe, volwassen kat uit een soort asiel. Ik heb mijn hele leven al katten gehad, ook uit het asiel, en nooit problemen gehad hun op te voeden wat betreft eten en gewoontes: ik gaf ze twee keer per dag eten en negeerde verder tussendoor gebedel.
Maar deze kat is totaal gefixeerd op eten. Hij heeft een tijd gezworven. In de kattenopvang had hij, behalve twee keer per dag eten, continu brokjes tot zijn beschikking. Hij is daardoor wat aan de zware kant. Ik heb dit gisteren ook geprobeerd, maar hij eet echt alles op en gaat daarna gewoon weer zeuren. Dus als ik dit blijf doen, dan wordt hij veel te dik.
Probleem is ook dat hij niet gewend is om in een keuken te leven, en ik heb een open keuken in mijn woonkamer. Als ik aan het koken ben, denk hij dat het voor hem is en wordt hij helemaal wild, ook al heb ik hem eerst zelf eten gegeven. Ik ben bang dat hij op het fornuis springt. Idem dito als ik iets uit de koelkast pak voor mezelf, dan wordt hij wederom helemaal wild en probeert hij me letterlijk het kaas van het brood te eten.
Het is een grote, hele sterke kat, in principe héél erg lief, maar vanwege zijn verleden ook nog wat wantrouwig en gauw geneigd tot krabben als hem iets niet bevalt. Het kost dus veel tijd en geduld om zijn vertrouwen te winnen.
Hoe leer ik hem deze fixatie op eten af en hoe kan ik veilig koken, zonder dat ik hem continu moet berispen?
Graag jullie tips!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.