Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen als mijn kater vaak op de vloer plast?

Ik vind het heel vervelend en schaamtelijk dat mijn kat steeds maar op mijn vloer en meubels plast. Waarom doet die dat? Heeft het te maken met de steentjes in de kattenbak? Ik heb grove steentjes. Moet ik misschien fijnere kopen? De geur hangt dan ook in mijn kleren waardoor iedereen dat ruikt. Wat kan ik daar tegen doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Ga naar de dierenarts hij kan blaasgruis hebben of pijn bij het plassen. Een kat denkt ik heb pijn als ik naar de kattenbak ga dus dan zal t wel aan de plek liggen dus ga ik maar lekker ergens anders plassen.
8 jaar geleden
Is het geen sproeien? Onze kater deed dat, om zijn territorium af te bakenen. Toen we hem gecastreerd hadden, was dit probleem over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je meerdere katten hebt kan het zijn dat de andere te dominant zijn en hun geur te sterk in de bak hangt. Als je kat oud is kan het een vorm van dementie zijn of dat ie moeite heeft met in de bak te komen. Als je veel straatkatten in de buurt hebt kan het territorium afbakenen zijn [dat hoeft niet eens sproeien te zijn, gewoon plas en poep werkt ook, helaas uit ervaring]

Toegevoegd na 1 minuut:
edit: als hij dit pas doet sinds je de grotere steentjes hebt is dat natuurlijk ook mogelijk, anders waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat een ongecastreerde kater (zoals je aangeeft in de reacties) alles ondersproeit en soms ook het en der plast, is normaal. Zolang je de kater niet laat castreren zal dit niet veranderen. Ik hoop dan ook dat je het dier niet straft, want dit is volkomen natuurlijk gedrag wat niet is af te leren. Het is altijd verstandig de kater te laten castreren voor de eerste sproei en voor hij geslachtsrijp is op een leeftijd van zo'n vijf maanden. Castreer je de kater later, dan loop je kans dat het sproeien blijft.
Ook om andere redenen is het verstandig je kater te laten castreren als hij buiten komt: door hun gedrag lopen katers extra veel risico op verdwalen, akelige ziektes zoals FIV en FelV, en platgereden worden.
Bovendien draag je bij aan het enorme kittenoverschot wat heel veel dierenleed geeft.
Rieneke1
8 jaar geleden
andere kattebak, andere kattebakkorrels, bij de dierenarts urine laten checken op blaasontsteking of blaasgruis. het is een groot verschil of hij plast alsof hij op de bak zit of dat hij staand plast ( sproeit)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
doe een luier om
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing