Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn roodharige katten altijd katers?

Ik heb nog nooit gehoord dat een roodharige kat een poes is, hoe kan dit, of zit ik ernaast en zijn er wel degelijke rode poezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Fout ; er zijn ook rode poezen.
Alleen rood- met - zwart - gevlekte poezen (lapjeskatten) zijn altijd vrouwtjes, omdat het gen voor rood op het (vrouwelijke)X-chromosoom ligt. Er bestaat ook een andere versie van dit gen, dat voor een zwarte vacht zorgt. Vrouwtjes hebben altijd 2 x-chromosomen, dus kunnen alleen bij vrouwtjes beide genen tot uitdrukking komen. Mannetjes zijn OF zwart OF rood. (OF een heleboel andere kleuren en patronen natuurlijk).

Toegevoegd na 2 minuten:
De heel, heel enkele keer dat je een mannelijke lapjeskat ziet, gaat het net als bij mensen om een buitengewoon weinig voorkomende X/X-man. Een man met twee vrouwelijke genen dus. (Zoals je ook x/y vrouwen hebt). Deze zijn overigens altijd steriel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zit er naast.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Dat is niet zo!
Er zijn ook rode poezen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit er naast, mijn ouders hadden een rode poes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn oom en tante haden zelf een rode kat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gen voor 'rood' of 'niet rood' (zwart) zit op het x-chromosoom. Daar heeft een kater er maar één van (altijd geërfd van de moeder) dus als hij het heeft, is hij rood.

Een poes kán ook rood zijn, maar dan moet ze wel het bewuste gen van beide ouders geërfd hebben. Dat betekent dat de vader rood moet zijn, en de moeder óf rood, óf een schildpad/lapje. Andere combinaties maken geen rode poes.

Als een poes het gen voor rood maar van één ouder erft, gebeurt er iets bijzonders. Het gen is niet dominant (waardoor ze helemaal rood zou zijn) of recessief (waardoor ze helemaal niet rood zou zijn), maar iets er tussenin. Per haarzakje wordt óf het ene (rood) óf het andere (zwart) geactiveerd. Dat resulteert in een schildpadpoes of lapje.

Er zijn dus wel rode poezen, maar ze komen veel minder voor dan rode katers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding