waarom tilt mijn paard zijn benen niet op bij het hoeven krabben?
Ik doe sinds kort halve stal met een paard. Het is een al iets oudere merrie, maar nog in topvorm. Haar voorbenen tilt ze gemakkelijk op, ik beloon haar dan altijd met iets lekkers. Maar haar achterbenen optillen doet ze maar zelden.
Probeer die beloning pas te geven als je alle 4 de hoeven hebt gehad.
Dan met de platte hand in één vloeiende, langzame beweging van voor naar achteren, strijken, met je rug tegen het paard, tot beneden langs de achterkant van het been dat je een voetje wil laten geven.
Steeds weer opnieuw, voorvoetje geven, kleine beloning en weer met de hand naar achteren strijken tot net boven de koot.
Moet toch geen probleem opleveren bij een ouder paard, de reden zal dan toch eerder een medisch probleem zijn?
Manegepaarden zijn het materiaal waar geld mee verdiend moet worden. De kwetsbare hoeven moeten zo lang mogelijk gezond blijven. Dat houdt in dat vooral voor en na het rijden de straalgroeven en de rand tussen zool en het ijzer extra aandacht moeten krijgen van alle vier de benen. Of zij pijn heeft bij optillen van het been weet je niet zolang jij dit been niet gedwongen optilt (nooit doen hoor). Zij negeert je zeg je, dat moet jij dus ook doen als je je naar achteren begeeft. Dus wel contact houden, maar niks van braaf, braaf, en schouderklopjes e.d. om aandacht te krijgen.
Gedrag dat beloond wordt blijft bestaan, gedrag dat je negeert dooft uit.. .
Het antwoord van petuuntje bevestigt precies mijn ervaringen. Paarden willen juist iets voor je doen na een beloning. Ik geef de paarden nooit iets na het uitkrabben van het vierde voetje (alleen vriendelijk gedag en een aai). Zij voelen dat aan als: nu hoef ik even niets.
Arabische volbloeds zijn een uitzondering: die gaan voor niks voor je door het vuur als je als vriend bent geaccepteerd
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.