Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom blijft mijn poes steeds met haar nageltjes overal in hangen?

Ik heb een poes van 7 jaar. Zij loopt steeds met haar nageltjes uit. Op het laminaat hoor je haar steeds tikken. En als ze boven loopt (daar ligt laagpolige vloerbedekking) blijft ze steeds vast zitten.

Ik heb 2 krabpalen die goed gebruikt worden. Maar toch blijft zij dat probleem houden. En af en toe zit ze ook echt vast en moet ik haar helpen los te geraken.

De kater van 8 heeft dit probleem niet.
Hoe komt dit? En wat kan ik eventueel doen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Seniorenkatten hebben in toenemende mate problemen om hun nageltjes goed in te trekken, plus dat ze door artrose hun nagels minder goed verzorgen (oude hoesjes aftrekken met de tanden, flink krabben).
Een senior is jouw poes nog net niet, dat begint vanaf een jaar of 8. Toch zou het goed kunnen dat je katje al last heeft van artrose, zoals veel katten van haar leeftijd. Vaak gaat dat sluipenderwijze en wordt het door de eigenaar niet snel opgemerkt. Let er eens op: lijkt de kat wat luier dan vroeger? Springt ze nog steeds makkelijk op en van hogere plekjes, of mijdt ze die wat meer, of zoekt ze een omweg? Kijk eens hoe ze beweegt als ze uit rust komt, is ze na even flink uitrekken goed soepel? Bedenk ook dat katten met artrose goede en slechte dagen kunnen hebben.
Het kan, zeker bij binnenkatten, geen kwaad een klein puntje van de nagel af te knippen. Koop hier het liefst een speciaal tangetje voor, en maak je geen illusie datje alle nageltjes in 1 keer kan doen. Even 1 enkel nageltje als poes ligt te pitten werkt wellicht beter dan een militaire operatie.
Rieneke1
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing