Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik het voor elkaar om de spot-on anti-worm/vlo goed aan te brengen op onze katten?

Ik heb 5 volwassen katten die ik regelmatig behandel. Ze ruiken gelijk als er een (fijngemalen)pil voor dit doeleind in een lekker plakje worst zit en weigeren het te eten. Een pil door hun keeltje krijgen lukt me al helemaal niet, dus ben ik aangewezen op de 'spot-on' methode. Maar ik vind het elke keer een heel vervelende klus.

Mijn man neemt elke keer een kat op schoot en aait ze dan om af te leiden en ik probeer dan de huid te vinden in het dichte vacht en spuit ik snel het pipetje leeg. Toch heb ik altijd het gevoel dat het niet goed is gelukt.... Wel zijn alle katten vlo en worm vrij heb ik het idee.

Dus, zou het erg zijn als er ook een deel alleen in de haren van hun vacht terecht komt en komt dat dan uiteindelijk ook terecht op de huid?

En is er een methode waarbij je de katten in een bepaalde 'houdgreep' kunt vast pakken en het op de juiste manier kunt aanbrengen? Vind er weinig van op internet...

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat ik voor een weerspannige kat een fijne methode vind is de badlaken-methode. Je zet poeslief midden op een flink grote handdoek, met kop en staart naar de korte kant gericht. vervolgens duw je het beestje met zachte dwang op de hurken, terwijl je meteen met snelle bewegingen een kant van de handdoek strak over het beestje slaat. De flap fixeer je door er met je knie op te gaan zitten, en je slaat nu snel de andere flap over om ook daar met je knie op te gaan zitten, dit alles dicht tegen je kattenbeest aan. Als je het goed hebt gedaan, dan kan poes geen kant meer op, zonder dat je paniek hebt veroorzaakt. Kan zijn dat je het kopje nog even wat moet bevrijden: let op dat de pootjes binnenboord blijven. Het is een heel verhaal, maar je kan dit snel en in je eentje makkelijk doen zo, ook om pilletjes toe te dienen. Succes!
Rieneke1
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zal het volgende kunnen proberen: https://www.youtube.com/watch?v=T9TmmF79Rw0
Ik heb het zelf weleens succesvol gedaan met een wasknijper en het is dus wel te doen. Hoop dat je hier wat verder mee komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rineke geeft een juist antwoord.

Maar er is nog een andere optie. Program injectie. Dit is een anti vlooien injectie die alleen voir katten beschikbaar is bij de dierenarts. Deze moeten ze elk jaar hebben.

Voor wormenpillen kun je nog easypil proberen. Dit is een kneedbaar kattensnoepje met een sterke geur. Mijn poes merkt het niet als ik daar een pil in stop. Zij moet dagelijks 2 pillen. I.v.m. een hart aandoening. Met easypil schrokt ze deze zo naar binnen. Je kan zo'n pakje kopen in de dierenwinkel of bij de dierenarts. Kost ongeveer €2,50. Verpakking goed dichtplakken. Blijft erg lang goed.

Let trouwens op bij vlooien pipetten. Er is veel kaf onder het koren. Vooral die goedkope die Aldi of Kruidvat nog wel eens verkoopt. Er zit iets in waar katten zelfs aan dood kunnen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry. Ik zeg bij de inenting dat ze deze elk jaar moeten hebben. Dit is elk half jaar.
8 jaar geleden
Ik ben het met rieneke eens! Wat helpt met het pilletje door te slikken is duim en wijsvinger achter de kaken te zetten zodat het bekje openblijft en dan als de pil is ingenomen een paar keer over de keel te aaien zodat ze moeten slikken. Succes! Ik weet hoe naar het kan zijn :')
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing