Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik een vriendje kopen voor mijn goudvis?

Ik had drie goudvissen, maar twee ervan zijn onlangs overleden. Nu is er eentje dus alleen. Hij zwemt goed rond, maar ik heb het idee dat hij naar zijn spiegelbeeld toe zwemt. Ik heb ook gelezen dat goudvissen groepsdieren zijn. Dus nu vraag ik me af: Moet ik een nieuwe goudvis erbij kopen?
De andere twee zijn twee dagen geleden overleden, op ver uit elkaar gelegen tijdstippen (een was ziek, andere onbekende oorzaak). Het water en alle accesoires zijn ververst...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een goudvis is geen scholenvis en kan perfect alleen gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou er goed over nadenken! Vissen kunnen namelijk ziektes aan elkaar overbrengen. Iedere vis is gewend aan zijn eigen water en eigen leeftomgeving. Je kunt wel meerdere kopen en tegelijk veranderen. Maar nooit en dab ook nooit nieuwe vissen bij oude vissen doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou eerst kijken naar de reden waarom de andere 2 zijn overleden: Is je bak wel groot genoeg? Voor 3 normale goudvissen zou een bak van 250 liter nodig zijn, 3 siergoudvissen ongeveer 150l. Door een te kleine bak gaat de waterkwaliteit achteruit en kan het lichaam van de vis niet groeien waardoor hij uiteindelijk sterft aan interne bloedingen omdat de organen te groot worden. Is je filter ook niet overbelast? Goudvissen zijn énorme vervuilers die sterke filters nodig hebben.

Hou er rekening mee dat goudvissen heel slechte aquariumvissen zijn en eigenlijk in vijvers thuishoren. In goede omstandigheden worden ze tot 40cm lang en meer dan 30 jaar oud
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing