Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag hardlopen met de hond, hoe kan ik dit het beste opbouwen?

Het gaat om de hond van mijn ouders. Ze wandelen niet zo heel ver met haar (rondje van meestal 1-2 km), dus de conditie is volgens mij niet zo geweldig.

Hoe kan ik het beste hardlopen met de hond opbouwen? Ik ren zelf met ongeveer 8 km/uur, en ga soms nog wat wandelen tussendoor.
Lijkt mij niet dat hier een hardloopschema voor te vinden is, maar ik wil niet te snel gaan, dat de hond elke keer kapot is.
Wat is de beste methode?
Ik laat de hond gewoon loslopen, de routes die ik loop zijn rustig, daar mag ze los. Aan de riem gaat ze snel trekken, dan wil ze gelijk sprinten als ik begin met joggen.

8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Opbouwen doe je vooral door goed te kijken naar de hond. Ren bijv. ongeveer een kilometer en ga dan een stukje wandelen. Kijk dan hoe snel de hond herstelt van deze inspanning. Hijgen is normaal, tong naar buiten ook, maar gaat de tong omkrullen is dit een teken van overhitting.
Ga niet elke dag hardlopen, de hond moet nl. kunnen herstellen van hoge inspanning. Onder inspanning worden er nl. o.a. endorfines aangemaakt en het duurt ongeveer 24 uur voordat het niveau weer gedaald is. Hoe vaker je loopt hoe meer conditie de hond krijgt, wat betekend dat alleen maar meer energie krijgt. Balans is dus belangrijk.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing