Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet ik doen bij het vinden van gewonde diertjes?

Ik woon naast een natuurgebied. Er vliegt regelmatig een vogel tegen het raam, vaak zijn ze dan gewond of in shok. Ik heb ook katten die regelmatig een muis mee naar binnen brengen, meestal is die dan al dood maar soms kan ik ze nog net redden. Ik heb gisteren een paar kooitjes gekocht om gewonde dieren te verzorgen in geval van nood. Die kwamen goed van pas toen ik d'avonds een onderkoelde egel vond. Maar ik ken niets van al de die dieren, kan iemand mij misschien een paar tips geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De belangrijkste tip die ik je kan geven, is laat de natuur gewoon haar werk doen c.q. haar gang gaan.
We komen geen muizen en vogels te kort, het zijn in de regel niet de sterkste dieren die zo omkomen, en ze "redden" heeft vaak bitter weinig effect. Een kat is juist een uitstekend middel om in een dergelijke omgeving een muizenplaag te voorkomen.

Juist als je midden in de natuur woont, word je geconfronteerd met de "hardheid" van de natuur, en dat sterven er ook gewoon bij hoort. Dat is niet erg.

Vogels die tegen het raam vliegen is wel kwalijk en onnodig. Dat kun je grotendeels voorkomen door gordijnen / vitrage op te hangen of stickers op het raam te plakken, zodat vogels zien dat het een barrière is waar ze niet doorheen kunnen. Vooral stickers met het silhouet van roofvogels houden veel vogels uit de buurt van je venster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing