Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk een hond te euthaniseren d.m.v. homeopathie ?

Enige jaren geleden moest ik één van mijn honden laten inslapen, dat werd door mijn dierenarts op de gebruikelijke manier ( 2 spuitjes ) gedaan, mijn tante echter, die een fervente, absoluut-overtuigde homeopathie-fan is, nam mij kwalijk dat ik dit niet via homeopathie had laten gebeuren...
In volle rouw en met schuldgevoelens, want homeopathie zou misschien voor een nog betere levenseinde gezorgd kunnen hebben, belde ik naar mijn da hierover, zelfs naar het Belgische Gaia, beiden vonden dat ik juist gehandeld had.
Hoewel ik van mening ben dat homeopathie een dier niet kan doen inslapen, speelt die herinnering mij nog steeds parten...ik zou dan ook definitief de waarheid willen weten.

Z512099
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Of je een hond kunt euthanaseren met een homeopathisch middel is twijfelachtig. De hele homeopathie is namelijk twijfelachtig.

Homeopathie bestaat uit een mengelmoes van zinnige en onzinnige behandelingen. Zo worden er vaak plantaardige middelen gebruikt - en sommige daarvan kunnen best helpen, dus echt helpen, ook zonder suggestie.

Maar diezelfde homeopathie schrijft ook middeltjes voor die aantoonbaar NIET werken. Dat is de reden dat homeopathie niet wordt geaccepteerd door de medische gemeenschap.

Een bekende grap is:
--  Vraag: Hoe noem je een homeopathisch middel dat wél werkt?
--  Antwoord: Een regulier middel!

En daar zit wat in. De geneeskunde accepteert namelijk alles, ook onwaarschijnlijke dingen - zolang je maar kunt laten zien dat het werkt. Kun je niet laten zien dat iets werkt, dan zal de geneeskunde het niet accepteren - en dat lijkt mij een uitstekende uitgangshouding.

Terug naar euthanasie via homeopathie.

Als je daarvoor kiest, loop je dus het risico dat de homeopaat jou een middel aansmeert waarvan hij of zij overtuigd is dat het werkt - maar of het werkelijk werkt is maar de vraag. Een ander risico is dat het middel misschien wel werkt, maar dat het niet het beste middel is. Het zou bijvoorbeeld een middel kunnen zijn waarvan jouw hond bij volle bewustzijn tergend langzaam zou zijn gestikt, om maar eens iets te noemen.

Nogmaals: als er een homeopathisch middel zou bestaan dat voor een beter levenseinde zou zorgen dan de bestaande middelen, dan zou elke dierenarts dat homeopathische middel al lang gebruiken. Het feit dat dat niet zo is geeft al aan dat homeopathische middelen ofwel niet werken, ofwel slechter werken dan de middelen waar elke goede dierenarts voor kiest.

Jij kunt dus gerust zijn: je hebt het beste gedaan dat je nog voor jouw hond kon doen.

Jouw tante kun je negeren. Zij is een gelover die niet openstaat voor informatie die niet overeenstemt met haar geloof. Nu heeft iedereen recht op zijn eigen geloof, maar zodra het gaat om het welzijn van mens of dier zou ik de realiteit verkiezen boven welk geloof dan ook.

Cryofiel
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing