Is het mogelijk een hond te euthaniseren d.m.v. homeopathie ?
Enige jaren geleden moest ik één van mijn honden laten inslapen, dat werd door mijn dierenarts op de gebruikelijke manier ( 2 spuitjes ) gedaan, mijn tante echter, die een fervente, absoluut-overtuigde homeopathie-fan is, nam mij kwalijk dat ik dit niet via homeopathie had laten gebeuren...
In volle rouw en met schuldgevoelens, want homeopathie zou misschien voor een nog betere levenseinde gezorgd kunnen hebben, belde ik naar mijn da hierover, zelfs naar het Belgische Gaia, beiden vonden dat ik juist gehandeld had.
Hoewel ik van mening ben dat homeopathie een dier niet kan doen inslapen, speelt die herinnering mij nog steeds parten...ik zou dan ook definitief de waarheid willen weten.
Homeopathische middelen kunnen vrijelijk verkocht worden omdat ze geen schade aanrichten.
dus hoe wil je dat voor elkaar krijgen ? Als het onverdund vergif is is het geen homeopathie meer
maar gewoon je hond vergiftigen. Insuline (althans is ga er maar even vanuit dat dat het middel dat is gebruikt) naast een slaapmiddel is tenminste een lichaam eigen substantie.
in overdosis weliswaar maar denk ik nog steeds de humaanste manier. en was het alleen een luchtspuit in het hart naast en slaapmiddel was dan is daar ook geen sprake van een vergiftiging. Volgens mij bestaat er niet eens een homeopatisch middel dat als heel sterk slaapmiddel kan worden gebruikt.
en al zeker geen "inslaap" middel.
Jagers prefereren vaak hun eigen jachthond zelf uit zijn lijden te verlossen met een gericht schot. Ook dat is toegestaan en voor het dier pijnloos en zonder angst.
Ik zou die tante van jou links laten liggen, zeker zolang ze niet met sluitende bewijzen komt, dat haar homeopathie een beter levenseinde oplevert.
Het enig liefdevolle dat je nog voor je hond had kunnen doen, is je dierenarts te vragen het einde thuis te laten plaatsvinden. Voor de hond de plek waar hij het meest ontspannen is. Dat heb ik bij mijn hond gedaan en hij is in vrede gestorven.
Dat doet zeer en blijft lang knagen, maar wij leven gemiddeld langer dan een hond, dus daar moeten we iedere keer weer doorheen. Niets aan te doen, maar alsjeblieft:géén schuldgevoelens als je alles hebt gedaan wat in je vermogen lag.
Er wordt hier o.a. gesproken over plantaardige middelen, dat is geen homeopathie. Verder klopt het wat capthavoc schrijft.
"ze is een bevoegd homeopaat."
Dan kan ze vast vertellen welk middel ze zou toepassen.
-- Misschien werkten deze druppels toevallig echt.
-- Mischien was er sprake van een placebo-effect. Dat is ook bij huisdieren heel sterk aanwezig, zeker bij sociale dieren zoals honden.
-- Misschien was het toeval, en zou de hond ook zonder behandeling geen klachten meer hebben gehad. Zonder verdere informatie is het op dit moment nog niet mogelijk een keuze te maken tussen deze drie mogelijkheden. We moeten ze dus alledrie openhouden. Ofwel: we mogen op dit moment nog niet zeggen dat jullie ervaring zou bewijzen dat homeopathie werkt.
Bij Heervoldemort gok ik trouwens dat het om (echte) homeopathie gaat.
Waarschijnlijk heb je het nu over niet verdunde stoffen, dat is geen homeopathie.
Graag een voorbeeld, anders blijft het welles/nietes.
`Hij kan ook een totaal onwerkzame stof verdunnen. Dat maakt voor de homeopaat namelijk niet uit.`
Dat spreekt elkaar tegen. (van een onwerkzame stof kan je niet ziek worden)
Hoofdzaak is, volgens hun theorie, dat je een stof gebruikt waarvan VOLGENS HUN IDEEËN een gezond persoon ziek wordt. Bij de tweede zin had ik als toelichting moeten schrijven dat er stoffen zijn die volgens de homeopathische leer werkzaam zouden zijn, maar die in werkelijkheid totaal onwerkzaam zijn.
Een voorbeeld van de mengelmoes is er nog steeds niet.
Jij hebt jouw beeld van de werkelijkheid, ik heb mijn beeld van de werkelijkheid - maar er bestaat slechts één werkelijkheid. De kunst is nu om te kijken welk beeld van de werkelijkheid het beste overeenstemt met de werkelijkheid zelf. Terug naar de homeopathie - Zoals je weet, wordt Sint-Janskruid in de homeopathie gebruikt. Dat heeft een echte werking. Sint-Janskruid D4 zal bijvoorbeeld echt werken. Maar homeopathen geven ook wel eens Sint-Janskruid C20. En dat zal niet werken. Echt helemaal niet. Het is pure onzin (op het placebo-effect na, natuurlijk). Zoals je ook weet, kan een homeopaat selenium voorschrijven bij maagklachten. Selenium is echter totaal niet werkzaam tegen welk maagprobleem dan ook. Sterker nog, seleniumtekort komt nauwelijks voor, tenzij je bepaalde zeer ernstige ziekten hebt - en als een patiënt zo'n ernstige ziekte heeft, zijn er heel andere problemen dan die maagproblemen die je toch niet met selenium kunt behandelen. Maar toch blijven homeopathen selenium voorschrijven bij maagklachten. Ze gaan zelfs nog verder: ze schrijven regelmatig een homeopathisch verdunde seleniumoplossing voor die zó enorm verdund is dat er geen selenium meer inzit. Dat betekent dus dat ze iets voorschrijven waarin zelfs het onwerkzame middel niet eens meer voorkomt. Over mengelmoes gesproken...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.