Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom negeren sommige een katten je als je bv na vakantie of ziekenhuisopname poosje afwezig was?

Na 50 jaar leven met ook veel katten vraag ik me af wat een verklaring voor dit gedrag kan zijn . Na meestal 24-36 uur "kent de kat je pas weer" :)

-leeftijd kat maakt niet uit, solo of in kolonie in huis ook niet.Katten hechten zich meest aan hun (kern)territorium i.p.v. aan persoon weet ik (naast voorkeur vaste patronen dagelijks) en hoewel dit ritme en aandacht/voeding bij afwezigheid is vrij gelijk.

zonder al te veel antropomorfisme (menselijke eigenschappen) toe te kennen aan deze eigenzinnige schepsels , zijn er meer redenen voor ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Met dank aan Rieneke:
Uiteraard herkent je kat je nog, is het je uiterlijk niet, dan zeker aan je geur.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn katten goed in staat in groepen (kolonies) te leven. Het is voor hun van groot belang vriend en vijand te herkennen.

Dat katten je lijken te negeren als je terugkomt van vakantie, is puur omdat ze van slag zijn.
Hun vertrouwde routine is danig verstoord, en dat vinden katten vreselijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarnaast is de ene kat eenkenniger dan de andere en hechten sommigen zich meer aan het huis dan aan (bepaalde) mensen.
SimonV
8 jaar geleden
Volgens mij krijgt u de totale "ik veracht u" houding. Met de rug naar je toe enzo.
Hij is beledigd dat u bent weggegaan en zal u dat ook even goed laten merken.
Zijn liefde moet eerst weer even verdiend worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing