Waarom negeren sommige een katten je als je bv na vakantie of ziekenhuisopname poosje afwezig was?
Na 50 jaar leven met ook veel katten vraag ik me af wat een verklaring voor dit gedrag kan zijn . Na meestal 24-36 uur "kent de kat je pas weer" :)
-leeftijd kat maakt niet uit, solo of in kolonie in huis ook niet.Katten hechten zich meest aan hun (kern)territorium i.p.v. aan persoon weet ik (naast voorkeur vaste patronen dagelijks) en hoewel dit ritme en aandacht/voeding bij afwezigheid is vrij gelijk.
zonder al te veel antropomorfisme (menselijke eigenschappen) toe te kennen aan deze eigenzinnige schepsels , zijn er meer redenen voor ?
Om nog ingewikkelder te maken?
Deze "wrokkige" is in feite een makkelijke sociale kater die alles ook toelaat op de rug ligt zodra bekenden enz.
De andere hier is een traumapoes vanuit opvang eerder e mishandeld geweest door mensen en vooral kinderen, nu mega sociaal naar iedereen en begroet mij en iedereen gelijk bij binnenkomen. Nummer 3 komt ook uit opvang ooit, ex=weeskitten en door mij met fles grootgebracht en reageert ook volkomen normaal na poosje afwezigheid van mij .. tja en nu DE verklaring ? :)
Vanwaar - zoals ook jou opviel - die ca. 36-48 uur dat wij als hun "mishandelouders op het strafbankje mogen zitten? ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.