Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doet mijn kat zo raar?

Wij zijn een poosje geleden verhuisd. Mijn kat wende langzaam voordat ze helemaal vrij naar buiten mog. Nu na een poosje begint ze te brommen en doet ze heel raar. Ze knuffelt minder en zelfs als ze bij me op schoot ligt bromt ze. Ze geeft ook telkens tikken aan de andere kat en aan ons hondje. Ze houd de andere kat ook in de gaten en zit de hele tijd met grote pupillen. Wij snappen het niet. Wij dachten dat ze gestrest was, maar de symptonen komen niet overeen. Wij zijn radeloos en het maakt me bang, ook omdat ze dunner word.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
capthavoc
8 jaar geleden
Ik denk dat ze misschien toch ergens pijn heeft ?
Mijn kat heeft een tijd lang last van zijn stoelgang gehad na een verhuizing, niet kunnen poepen erg droge poep etc misschien speelt dat hier ook ?
Er kan een verstopping zijn (haarbal) door stress op de verkeerde plek waardoor ze niet kan eten. en pijn heeft ? laxeer middeltje hielp
maar denk dat dierenarts hier meer over kan zeggen
denk dat het wel tijd word die op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stress zou kunnen ieder dier uit dit anders. Maar toch denk ik dat ze niet lekker in haar vel zit en dat er meer aan de hand is! Als dit nog lang zo door gaat of erger word zou ik toch even de dierenarts vragen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ze is waarschijnlijk heel agressief en snapt niet dat ze nu daar woont. Dit hoort na een tijdje gewoon weer over te gaan, maar bij twijfel of als ze nog dunner word meteen naar de dierenarts!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veranderingen in gedrag zijn altijd een reden om een kat na te laten kijken door een dierenarts. Ze kunnen niet praten, dus pijn of malaise merk je aan het gedrag. Gaat een kat zich zonder duidelijke aanleiding ineens anders gedragen, dan zou je eerste stap die naar de dierenarts moeten zijn.

Afvallen zonder aanleiding zou je ook meteen naar de telefoon moeten doen grijpen. Niet omdat het per definitie heel ernstig is, maar omdat het dat kan zijn of worden als niet op tijd wordt ontdekt wat er aan de hand is. Misschien heeft ze wel pijn, en kan ze daardoor minder hebben van de andere beesten en bromt ze daar ook door. Dat zou mij niks verbazen in elk geval.

Oftewel: wij kunnen hier niet weten waarom je kat zo doet, maar het zou heel goed kunnen dat ze ziek is en/of pijn heeft. Dat zou in elk geval een heel plausibele verklaring zijn. Laat haar dus nakijken door een dierenarts. Pas als medische oorzaken zijn uitgesloten, kun je verder zoeken naar factoren in de omgeving die mogelijk voor stress zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Uitstekend antwoord, dikke plus.
jodyenboyke
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding