Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel uur per dag kun je weg zijn om een hond te nemen?

Ik zou wel een hond willen, maar ik wil het alleen als het ook voor de hond fijn is. Hoeveel uur per dag kun je maximaal weg zijn om goed voor een hond te kunnen zorgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je 5 dagen per week overdag een aantal uren weg bent, raad ik je af, een hond te nemen. Af en toe alleen is goed te trainen, maar dagelijks urenlang - ik zou het een hond niet aan doen, alleen om jezelf te plezieren...

Een hond is nou eenmaal een roedeldier, en een roedel gaat nooit uit elkaar. Het is dus eigenlijk tegennatuurlijk voor een hond om achtergelaten te worden door zijn roedel. De roedelleider (jij, als het goed is) biedt veiligheid en zekerheid in de hondenwereld, dus fijn zal een hond het nooit vinden om alleen te zijn, al kan hij er aan wennen.
Meer dan één hond alleen laten, betekent : meer dan één hond mist zijn roedelleider...

Lees eerst eens wat goede boeken over het wezen 'hond' - dan kan je beter een beslissing nemen dan op advies van ons GVers.

Ik (maar dat is mijn mening!!) vind, dat je pas een hond kunt nemen, als er bijna steeds iemand bij de hond is, of als je de hond overal mee naar toe kunt nemen.
Behalve de onvermijdelijke tandartsbezoekjes ed., natuurlijk.

Zie het maar, alsof je een kleuter in huis wilt nemen. Want zoveel tijd ben je minimaal kwijt aan een hond, als je hem 'hondgerecht' wilt houden.

Is er op dit moment geen plaats in je leven voor een kleuter, dan is er (eigenlijk - mijn mening weer...) geen plaats voor een hond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed geantwoord +

Andere antwoorden (9)

je kunt een hond ongeveer 5 uur alleen laten.. bij de meeste honden moet je dat aantal uren eerst opbouwen, door eerst heel even en dan steeds langer weg te blijven..
denk er wel aan dat een hond per dag in ieder geval 1 keer minstens een half uur moet wandelen, daarnaast nog 2 of 3 keer een (korter) rondje..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een beagle en hij heet lou, hij is best vaak allen thuis.
als puppy maakte hij toen veel dingen kapot, maar langzaam is hij er aan gaan wennen en we zijn nu ook veel vaker thuis. in zo een situatie moet je veel aandacht aan hem/haar besteden. door hem veel uit te laten, een paar speeltjes te geven bijv. een bot, bal of touw maar het beste een bot want voor een touw of bal heeft hij zijn baas nodig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele hond vindt het leuk om alleen te zijn, maar de een kan het wel beter dan de ander... Dat verschilt per ras, maar ook per individu, en volwassen honden kunnen het weer beter dan jonge dieren.

Een hond moet ook minstens 4 x daags uitgelaten worden, en kan dus nooit langer dan een uur of 4 aaneengesloten alleen zijn.
Je moet ze als je werkt tussen de middag kunnen uitlaten, of iemand hebben die dat voor je doet.

Iedere dag alleen thuis als de baas werkt, is niet leuk voor een hond. Maar ook daarbij kunnen sommige honden nog wel gelukkig zijn, als ze daarna maar voldoende tijd, aandacht en beweging krijgen... (bv meteen een uur wandelen of fietsen met de hond na je werk).
Of een buitenkennel waarin hij overdag ook naar buiten kan.

Grotere rassen zijn vaak rustiger dan kleine rassen, en kunnen vaak iets beter alleen blijven.

Maar een hond is een groepsdier...alleen is dus snel eenzaam... twee honden gaat vaak beter. Maar het uitlaten hou je natuurlijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk eens na wat voor hond je wil hebben, er zijn rassen (ook kruisingen) die heel veel energie en beweging nodig hebben. Kortom een actieve hond heeft nog meer tijd nodig als een minder actief ras.
Heb je de tijd om in ieder geval 2 x een flinke wandeling te maken dan kan je de hond ook lekker vermoeien voordat jezelf de deur uit gaat. De overige wandelingen kunnen dan een stuk korter zijn.
Hoeveel tijd heb je om de pup te trainen als tie net nieuw is in je huis ???
Hoe zit het met de buren, als je een hond hebt die in het begin flink protesteert (jankt) kan dat flink wat iritatie bij de buren opleveren.
Wij houden het zelf op max 5 uur alleen, in een extreem geval (max 1 x per 2 mnd) kan dat 9 uur zijn en daar hebben de honden geen problemen mee. Moet ik wel eerlijk zijn en aangeven dat ik twee honden heb die elkaar dus ook kunnen vermaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed dat je ook aan het wel zijn van een dier denkt voor het aan te schaffen. Het zou zielig zijn dat wanneer de hond er niet goed tegen kan om alleen te zijn dat het dan maar weer naar een ander adres moet.
Dat verschild per hond. Er zijn honden die maar even alleen zijn en dan al snel beginnen te janken. Andere honden zijn zo 4 a 5 uur per dag alleen.
Wanneer je hond iedere dag lang alleen moet zijn zou ik er persoonlijk niet aan beginnen, een hond is een groepsdier, een gezelschaps dier. Het moet inderdaad ook voor de hond leuk blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden werd deze vraag ook gesteld in een weekblad aan een dierenarts.

De persoon die een hond wou aanschaffen werkte full time.

Het antwoord, geen probleem ,de hond went er aan.

Een hond die spulletjes kapot bijt doet dat heus niet na
zoveel uur.
Sommige honden doen dat ook waar je bij bent.
Kwestie van afleren.

Zorg dat de hond goed voorzien is van water,eigen ruimte
en voldoende speeltjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waardeloze arts,,,, een -
Ik heb zelf een hond en ik kan hem super enige uren alleen laten,ik ga wel met hem ochtends middags en avonds met hem wandelen.
En je moet er voor zorgen dat je hond voldoende water heeft en natuurlijk fris water zo dat hij altijd kan drinken.
En ik laat mijn hond buiten dan op mijn terras en mijn hond heeft een onderdak buiten bijvoorbeeld als het begint te regenen dat hij dan niet kletsnat word.
En soms wil mijn hond niet naar buiten dan laat ik hem in een of twee kamers en doe alle anderen deuren dicht zodat ik zeker kan zijn dat mijn hond niets stuk maakt of aan gevaarlijke kabels komt of zo.
Dus je kunt hem in een kamer doen met raam open zodat hij lucht krijgt,maar de kamer moet dan wel veilig ingericht zijn zo dat je hond niets kan gebeuren.
En het is handig om hem een bot te geven of speeltuig zodat hij zich niet gaat vervelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 keer per dag 4 uurtjes vind ik het maximum.

Heb mijn hele leven lang honden gehad
Allerlei rassen.

Een hond is een roedeldier, en wil niet alleen zijn. Daar straf je hem mee in principe.
Het wil een baas waar hij voor kan waken, werken, en mee kan spelen.
En kost net zoveel tijd, aandacht en verzorging, als het hebben van een kind.

Wil je een 'kind ' ? Weet dus waar je aan begint :)

Want juist een dier is aan ons overgeleverd, en verdient daarom AL onze liefde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zelf een hond toen ik nog niet fulltime aan het werk was toen dat veranderde en ik vaker en langer weg was heb ik er een bij genomen omdat ik het vreselijk vond om haar zolang alleen te laten.
Nu huilt ze nooit als ik weg ga, maar ik kan haar maatje niet alleen meenemen en haar thuislaten want dan is ze vreselijk overstuur.
Ze gaan dus altijd gezamelijk met mij overal naar toe als we weggaan.
Ik laat ze altijd goed uit net voor ik wegga en het eerste wat ik doe als ik thuis kom is met ze lopen.
En net voor ik ga slapen nog een laatste korte ronde.
Dit houden ze prima vol en ze zijn vreselijk gek op elkaar ze knuffelen en spelen samen dus ik maak me geen zorgen over dat ze zich vervelen als ze samen alleen thuis zijn.
Dus als je hond geen probleem heeft om zich gedurende de uren dat je er niet bent zich niet te kunnen ontlasten .. overweeg om er een bij te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding