Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kent er nog leuke trucjes om aan je hond te leren?

Graag antwoord met uitleg, hoe je dit aan kunt leren :-D

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
agossie wat lief! om te knuffelen gewoon!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (14)

Poot geven?
Zeg gewoon poot, en pak dan zijn poot en beloon hem dan.
Doe dit ongeveer 10 keer en zeg dan nog een keer poot.
Onze hond snapte hem toen en gaf een poot.
Later kan je hem ook nog linkerpoot en rechterpoot leren bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Deur dicht doen.
- Krant halen.
- Opsporen van spulletjes of zoeken naar brokjes
- Over een touwtje springen
- Dood liggen
- Poot geven
- High five

Je kunt een hond van alles leren. Het belangrijkse is dat je heel vaak herhaalt en duidelijke commando's geeft. Als je met een trucje begint, dan drie keer doen en daarna stoppen. De volgende dag weer herhalen. Net zolang tot hij het kan. Telkens weer belonen. Honden vinden het heel erg leuk om iets nieuws te leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een hond die gebruik maakt van het toilet ipv de stoep wel een leuk trucje vinden. hoe je dit aanleert.. Geen idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn er een aantal:

http://www.youtube.com/watch?v=YUD4pxM_p5Q

http://www.youtube.com/watch?v=6IOLQLF5ifA&feature=PlayList&p=9C4F9471AE0C7155&playnext_from=PL&index=0&playnext=1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg western-achtig, maar wel erg grappig:
Je hond "doodschieten".
Je hond dus aanleren om zich "dood te laten vallen" (zich om te laten vallen) als jij "schiet" (met je hand een pistoolgebaar naar hem/haar doen en 'pang!' zeggen).
Een vriend van m'n vader deed dat bij zijn hond, en wij vonden het zo leuk dat wij het onze hond ook geleerd hebben.

Je leert het aan op dezelfde manier als met de meeste truukjes: het commando geven en dan de hond in de houding duwen waarin je 'm wilt hebben (in dit geval 'm zachtjes omduwen tot ie op z'n zij ligt), en dan een beloninkje geven. En dat steeds herhalen. Op een gegeven moment heeft hij/zij het door en gaat hij/zij zelf in die houding liggen als je het commando uitspreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een hond bijna alles aanleren wat jij wil. Er van uit gaan dat de hond wel contact met je maakt, anders kun je het vergeten.
Mijn honden spelen regelmatig in films, en elke keer kijk ik wat ik ze daarvoor aan moet leren. Zo heb ik mijn honden bijvoorbeeld leren blaffen op commando. Verder doe ik aan doggy-dance met ze (dansen met je hond op muziek) daarbij heb ik ze verschillende bewegingen aangeleerd, zoals een rondje draaien, achteruit lopen, op achterpoten staan, omrollen, kruipen enz. Het is een zeer leuke plezierige bezigheid, voor hond en baas! Het leuke van doggy-dance is dat je een klein toneelstukje op kunt voeren. Leuk voor vrienden en kennisen!

Ik vind het persoonlijk handig om gebruik te maken van een clicker. Da's een klein apparaatje met een metaal plaatje. Als je erop drukt hoor je een klik. De hond moet eerst leren dat de klik betekent dat ie iets goed gedaan heeft. En je moet wel op precies het goeie moment klikken. Maar als dit allemaal goed gaat, leert je hond zeer snel. Op internet kun je meer info vinden over het werken met de clicker.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je een beloning hebt wat je hond helemaal geweldig vind. Dat hoeven niet perse altijd koekjes te zijn. Ook met je stem en met speeltjes kun je je hond belonen. Zolang de hond alles als een spelletje ziet, zul je met veel enthousiasme en plezier je hond allerlei dingen aan kunnen leren. Je kunt het zo gek niet bedenken. Als je maar positief en geduldig blijft. Want een hond is geen toverdier. Succes met het samen plezier maken met je hond!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Turn is een rondje draaien linksom.

Gemakkelijk aan te leren met een snoepje voor de neus, snoepje niet te hoog houden. Gewoon op neushoogte het snoepje d'r voor houden, zelf blijven staan en met je arm een rondje maken zodat de hond achter het snoepje aanloopt. Als ie een rondje heeft gemaakt belonen.
Als ie het snapt ga je vlak voor de oefening "rondje" roepen, net zolang tot ie uit zichzelf een rondje draait als je dat roept.
Maar er zijn ook heel leuke boekjes met allerlei spelletjes voor de hond, best leuk als de fantasie eens op is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooie hond zeg! Mijn bastaard groenendaeler (leek wel een zwarte versie van de jouwe) was gek op het volgende spelletje...:
Ik liet haar af gaan en blijven... en ging dan zelf een stokje verstoppen in de struiken... daarbij maakte ik diverse schijnbewegingen en liep ik een heel rondje.
Ik stopte dan ergens het stokje tussen of onder, liep nog wat verder en ging dan naar haar toe: 'Zoek de stok'... en dan stoof ze weg om het spoor te zoeken en ze vond altijd de stok, al lag hij tussen twintig andere... en dat trotste koppie, als ze ermee aan kwam rennen...
Spoorzoeken dus, in het kort....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hond kan wel trucjes, maar 1 ding konden we haar onmogelijk leren. Iets wat de hond van mijn ouders altijd wel kon. Omrollen. Onze hond (malthezer) heeft daar de rug gewoon te breed voor en komt niet over de helft.
Bijna alles is een hond te leren zolang ze er voor gebouwd zijn. Met belonen kom je altijd een heel eind, daar doen ze praktisch alles voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leer je hond dat hij moet kruipen naar een lekker kluifje maar dat hij het niet mag openeten voordat jij dat zeg.

doe dit met wijze van je hond te roepen en zeggen dat hij moet liggen dit herhaal je roepen,lig,roepen,lig enzo als hij dat onder de knie heeft kruiptie als het waren.. beloon hem wel regelmatig als hij iets goeds heeft gedaan.
nu het allemoeilijkste..
leg een lekkere kluif maar probeer hem te corrigeren dat hij dit niet mag pakken pas als jij het zeg dus hij moet op comando nee weten dat hij het niet mag pakken en bij pak hem dat hij hem wel mag pakken en opeten zo leer je iets en word hij tegelijktijd beloont succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben 3 honden en alle 3 zijn getraind om aan de voet mee te lopen..af te gaan en down... dit is alles gelukkig. Wij willen n.l. geen circushonden.
Je hond is een regelrechte beauty !!!

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem een snoepje geeft, verstoppen in 1 hand (achter je rug bijvoorbeeld) en hem laten kiezen waar het snoepje/brokje in zit. Aangezien de geur van het snoepje aan beide handen zit, moet hij proberen te raden waar de geur het sterkst is en waar zich dus het snoepje bevind. Onze hond geeft het aan door met zijn poot op de goede hand te "slaan". Maar misschien geeft jouw hond het weer anders aan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je echt iets leuks met je hond wilt doen wat goed is voor jullie relatie en wat echt nut heeft voor je hond ga speuren
reuk is de wereld van de hond om dingen te begrijpen

leuke echte hondenboeken
van turid rugaas : kalmerende signalen
anne lill kvam : the kingdom of sence
karen pryor : don t shoot the dog
marc bekoff : het emotionele leven van dieren
linda tellington : ttouch
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben onze hond Tess aardig wat leuke trucjes geleerd! Wij hebben trucjes van google en van youtube gehaald. Ook zijn er veel boeken met leuke trucjes. Een paar trucjes zijn:
Buigen. Houd een snoepje in je hand en laat je hond eraan ruiken. Beweeg nu met je hand met het snoepje erin naar de grond. Je andere arm zet je op de buik van de hond, zodat de hond niet kan gaan liggen. Doe dit 5x per dag en herhaal het elke dag weer, totdat je hond heet ook kan zonder je arm onder de buik te houden.
Rondje draaien. Dit is een simpel trucje. Je houd een snoepje in je hand en laat je hond het snoepje volgen. Met je hand maak je de vorm van een cirkel, zodat de hond een rondje draait. Zeg tegelijker tijd: draai. Herhaal dit elke dag totdat je hond het alleen op commando draai doet.
In armen springen. Leg beide voorpoten van je hond op je onderarm. Doe dit de eerste keren nog laag bij de grond. Zeg tegelijkertijd: 'leun' of 'spring' of een ander commando. Probeer het daarna of je hond het kan met alleen het commando. Als dit lukt houd je je arm steeds hoger, totdat je gewoon staat.
Zwaaien. Eerst moet je je hond leren om een pootje te geven. Zeg "poot", maar nu houd je je hand niet horizontaal maar verticaal, als een soort van high-five. Houd nu je. hand steeds verder weg, zodat je hond met zijn poot je hand niet meer aanraakt. Verander het commando nu van 'poot' naar 'hallo'. Herhaal dit elke dag en doe je hand steeds verder weg, zodat je hond ook op een meter afstand naar je kan zwaaien.
Dit waren een paar trucjes, maar er is heel veel te bereiken zolang je maar consequent bent, geduld hebt en het vaak herhaald!
Ook als je hond het trucje al kent, moet je blijven herhalen zodat hij het niet verleerd! Een hond leert het beste wanneer hij nog jong is. Sommige rassen, zoals border collies en Australische herders, zijn slimmer en willen de baas graag helpen, maar andere honden, zoals een beagle, zijn eigenwijs en het is lastiger hun trucs te leren. Veel succes!
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding