Waarom is mijn kat zeer agressief tegenover bezoek?
Het is een kater (gecastreerd) van 3,5 jaar oud, ik heb hem al sinds hij 2 maanden oud was. Met de huisgenoten gaat hij prima mee om, maar als er bezoek komt dan verandert hij totaal. Het maakt niet uit of het 1 persoon is of dat het meerdere zijn, hij blijft voor ze zitten en staart ze aan. Als ze langs hem moeten dan begint hij te blazen en slaat hij op hun voeten. Ik zet hem uiteindelijk in een andere kamer zodat hij alleen kan zijn, maar dan begint hij ook te blazen en te grommen, iets wat hij normaal nooit bij mij zou doen. Hetzelfde probleem ook bij de dierenarts, als ze hem moeten onderzoeken moet dat onder narcose. Ik snap dat dit te maken heeft met het afbakenen van zijn territorium, maar dit is zeer vervelend en het lijkt me alsof er iets mis is met hem. Als we op vakantie willen is dat al helemaal een probleem, niemand wilt voor hem zorgen dus elke keer moet iemand thuis blijven om op hem te letten.
Dat scheelt stress als je naar de dierenarts moet. Voor de gang naar de dierenarts wat feliway in de box spuiten scheelt ook al weer wat.
Ik kon het pand alleen betreden met propjes folie in mijn zakken, die ik wegschoot zodat zij er achteraan kon rennen, en ik naar binnen kon.
Een binnenkat kan vaak zijn energie niet kwijt.
De "kattenfluisteraar" geeft tips hoe een binnenkat zijn instinctieve gedrag via spelen kan uiten.
Daarna zijn ze minder agressief.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.