Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is mijn kat zeer agressief tegenover bezoek?

Het is een kater (gecastreerd) van 3,5 jaar oud, ik heb hem al sinds hij 2 maanden oud was. Met de huisgenoten gaat hij prima mee om, maar als er bezoek komt dan verandert hij totaal. Het maakt niet uit of het 1 persoon is of dat het meerdere zijn, hij blijft voor ze zitten en staart ze aan. Als ze langs hem moeten dan begint hij te blazen en slaat hij op hun voeten. Ik zet hem uiteindelijk in een andere kamer zodat hij alleen kan zijn, maar dan begint hij ook te blazen en te grommen, iets wat hij normaal nooit bij mij zou doen. Hetzelfde probleem ook bij de dierenarts, als ze hem moeten onderzoeken moet dat onder narcose. Ik snap dat dit te maken heeft met het afbakenen van zijn territorium, maar dit is zeer vervelend en het lijkt me alsof er iets mis is met hem. Als we op vakantie willen is dat al helemaal een probleem, niemand wilt voor hem zorgen dus elke keer moet iemand thuis blijven om op hem te letten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Om te beginnen heb je een grote kans op gedragsproblemen op latere leeftijd als je een katje zo vroeg bij moeder en nestgenootjes vandaan haalt.
Kan zo'n kleintje minstens 12, maar liever nog 15 weken in het nest blijven, dan krijgt het kans evenwichtig op te groeien.
Voor nu is het een goed idee om de kat eens grondig door de dierenarts te laten onderzoeken, om een medische reden uit te sluiten.
Verder vraag ik me af of er meer redenen zijn dat deze kat zo gefrustreerd reageert.
Is het een binnenkat die altijd alleen heeft geleefd?
Als dat zo is, dan zal je deze kat alternatieven voor het buiten zijn moeten bieden, want verveling, frustratie, en daaruit volgend probleemgedrag liggen op de loer.
Zorg dat het beestje veel ruimte heeft, met veel uitkijk en verstopplekjes.
Speel dagelijks meermaals met het beestje.
Laat hem zijn eten verdienen dmv voerpuzzels, verstopspelletjes en dergelijke.

Wat het bezoek betreft: verplicht de kat niet in de buurt van het bezoek te zijn, maar laat hem zijn eigen plan trekken.
Zeg het bezoek ook de kat met rust te laten, en het beestje zeker niet te plagen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is nieuw voor de kat, en kan als vijand worden aanschouwd, zoals huisgenoten waren er altijd al. het is misschien een idee om de bezoekers een snoepje voor de kat mee te geven, zodat het bezoek als vriend wordt gezien. Hier was pas een aflevering over bij beestengeluk op sbs6.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing