Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat vinden ratten nou echt lekker?

Ik heb sinds kort 2 ratjes. Het zijn 2 mannetjes, maar wat vinden zij nou echt lekker? Ik heb al het een en ander opgezocht en ben al op de hoogte van wat ze niet mogen. Ik ben gewoon benieuwd wat ze echt lekker vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Bioloog Maarten t Hart heeft jarenlang met ratten gewerkt en er een zeer informatief boek over geschreven. Daarin zegt hij: wil je een rat echt een genoegen doen, geef hem dan banaan, chocola, pepermunt of een stukje zeep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze lusten erg veel, uitgebreide voedingslijst vind je hier: http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/voedingslijst/

Zelf houd ik het meestal bij groente, ze mogen de meeste groente gewoon hebben.
Fruit geef ik af en toe, want dat is natuurlijk wel veel suiker.
Droog brood en crackers zijn ze ook gek op.

Dierlijke eiwitten is ook belangrijk, vooral als ze in de groei zijn. 1x in de week (1x in de 2 weken als ze volwassen zijn) een heel gekookt ei (met schil), of wat stukjes gekookte kip (of gebakken in olie), zonder kruiden.

Dingen als pasta en rijst vinden ze ook heerlijk, mag gekookt en ongekookt.

Mijn ratten eten wel eens hetzelfde als mij. Dan krijgen ze kip, paprika en rijst bijvoorbeeld.
Ik maak het klaar, schep wat apart voor de mannen, en daarna kruid ik het voor mijzelf.
9 jaar geleden
Ratten zijn dol op alles waar vet en eiwitten in zit: voedselresten (vet uit de pan dat je over hebt is een favoriet), maar ook noten en zaden (zonnebloempitten vinden ze heerlijk maar vogelzaad ook); daarnaast alle graansoorten (ook havermout). verder knagen ze graag dus geef ze ook echt harde dingen zoals niet open gemaakte walnoten. Een rat is klein en actief, dus gebruikt hij in verhouding tot zijn lichaamsgewicht veel voedsel.; hij lust echt veel dus varieren is geen probleem. Ook wortels en droge bonen en erwten lusten ze graag. Zorg wel dat de beestjes steeds voldoende te drinken hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn maar weinig dingen die ratten niet eten of lusten. Wel is het belangrijk om rekening te houden met hun darmen, waardoor niet eender wat kan gegeven worden. Bijvoorbeeld: teveel vettige en suikerbevattende voeding. Je kan ervan uitgaan dat wat ongezond is voor mensen, je ook beter niet aan ratten kan geven. Ik gaf mijn ratten vroeger regelmatig toastjes met platte kaas en daar waren ze gek op. Via deze link vind je een alfabetische opsomming terug van voedingsmiddelen die je aan jouw ratten kan voorschotelen.

http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/voedingslijst/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing