Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik mijn ratten een nacht samen laten zijn?

Ik heb net een nieuw rat erbij gekocht. Ze zijn een meetje onrustig kan ik ze samen laten voor vannacht of moet ik een rat uit de kooi halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je nu bezig bent met de introductie, ze laten kennismaken op neutraal terrein: http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/introductie/
Ik liet zelf mijn ratten kennis maken in een Duna, soort van hamsterkooi, en ook handig als ziekenboeg.
Voer uitstrooien op de grond, en geen hangmatjes of huisjes er in.
Terwijl de ratjes hier in zitten kun je de grote kooi schoonmaken, en alle hangmatjes goed wassen, zodat de geur hiervan ook neutraal is.

Je bent nu al bezig met de introductie, om ze nu weer uit elkaar te halen en later weer bij elkaar te zetten geeft veel stress. Beetje onrustigheid kan, in de nacht zijn ze nou eenmaal actiever.
Ik had zelf gewoon de Duna naast mijn bed gezet, en een pollepel erbij (want je moet nooit je hand er tussen steken als ze gaan vechten). Uiteindelijk bleef het best rustig, een beetje stoeien is niet erg, ze moeten nu eenmaal rangorde bepalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik mag hopen dat je niet zomaar je nieuwe ratje bij je huidige ratje (je had er maar 1) in hebt gezet. Als je ratje eerst alleen zat, en altijd alleen heeft gezeten, gaat hij/zij het teritorium extra hard verdedigen.
Voor het nieuwe ratje is een kooi waar een andere rat al inzit veel stress, allemaal onbekende geuren.

Wat ik zelf nog deed voor introductie makkelijker te maken was vanillegeur halen (voor bakken). Alle 4 de ratjes (2 die ik al had en de 2 nieuwe) het ruggetje beetje ingesmeerd met druppel vanille essence. Zo houd je ze een beetje voor de gek, want dan ruiken ze allemaal al hetzelfde.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing