Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ik wel , en de buren niet ? Zie omschrijving.

Ik heb twee kleine honden en betaal daar belasting voor.
Mijn buren hebben vier katten ,twee ganzen en meerdere duiven?
Zij betalen geen belasting.
Vervuilen mijn dieren dan meer?
Ik vind dit onterecht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog een hond had moest ik hondenbelasting betalen, voor mijn auto hetzelfde laken een pak.
Nu heb ik een fiets en een kat en betaal ik niets; het is een onrechtvaardige wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ feniks: dat je voor je fiets niet belasting betaalt en voor je auto wel, vind ik wel rechtvaardig. Auto's zijn heel vervuilend, fietsen niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hondenbelasting is een reeds lang omstreden melkkoetje van de gemeenten. Er wordt alleen belasting op honden geheven, en niet op overige huisdieren, omdat de hond vroeger een trekdier was...(de hondenkar).
Het is dus eigenlijk een 'wegenbelasting', net als de belasting op brommers en auto's.

Tegenstanders roepen al decennia lang dat dit dus enorm achterhaald is, en dat er geen reden meer is om belasting te heffen op hondenbezit. Maar... dan loopt de gemeente geld mis, dat ergens anders vandaan moet worden gehaald, en tegenstanders beginnen meteen over de 'poep' die opgeruimd moet worden.
Uiteindelijk geeft het inkomstenverlies meestal de doorslag...hoewel er enkele gemeenten zijn die inmiddels de hondenbelasting hebben afgeschaft.

Maar voor de overige gemeenten: het is de onrechtvaardigste belasting die bestaat... er zijn zelfs gemeenten die je verplichten alle poep zelf op te ruimen èn toch hondenbelasting te betalen...

(Ik heb zelf een vlinderhondje en twee katten die allemaal op de kattenbak gaan, en dus nooit buiten poepen, maar ik betaal toch hondenbelasting... nou ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

dat komt omdat je wel hondenbelasting moet betalen maar voor andere huisdieren niet
zo simpel is het ook al ben je het er niet mee eens
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een tijd geweest in nederland dat je voor de meest uiteenlopen dingen belasting moest betalen.(fiets belasting, gevelbelating en in rusland zelfs baarbelasting Goddanlk zijn we daar van af. Honden belasting kennen we allemaal. Er zijn ook voorzieningen voor honden (dieren ambulance en hondentoiletten etc.Voor ganzen en duiven is er niet zo`n belasting er zijn ook genoeg wilde dus waar wil je de grens trekken.Honden die in nederland los lopen worden meegenomen dus daar is controle ook mogelijk en je kunt iets niet handhaven als iets niet te controleren is.
Laten we het zo zeggen hun geluk is niet uw pech en u zult ondanks die belasting toch dolgelukkig zijn met het duo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit hem in de poepbakken en hondentoiletten, die moeten ergens van worden betaald. Ik ben nog nooit over een kattendrol uitgegleden, wel over een hondendrol.

Toegevoegd na 49 seconden:
maar ik kan me je vraag wel een beetje voorstellen hoor!
Onrecht is overal, we moeten er toch mee leven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik niet helemaal met je eens.
je gljdt misschien niet uit over een kattendrol, maar als je lekker in je tuin aan het wroeten bent, en je krijgt er 1 aan je handen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je je eigen tuin, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ze gaan geen belasting voor katten vragen om zo tuinen van mensen schoon te maken.
Er wordt inderdaad vanuit gegaan, dat honden op poepveldjes uitgelaten worden, en andere huisdieren doen hun behoeften thuis.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik heb me wel eens laten vertellen, dat de hondenbelasting nog stamt uit de tijd dat de hond nog onder de kar liep om de baas te helpen de kar te trekken. Daar werd toen belasting over geheven, en als ze iets hebben in Nederland waar belasting over geheven wordt, geven ze dat niet zomaar op. Zie je aan het kwartje van Kok zou ook tijdelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierover is op GV al heel wat afgeschreven.
Het simpelste antwoord is: omdat de wet gemeenten de mogelijkheid biedt hondenbelasting te heffen maar belasting op andere dieren niet toestaat.

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-hondenbelasting.30844
http://www.goeievraag.nl/vraag/betaal-hondenbelasting-terechtmaar-katte-belastingzij.9792
http://www.goeievraag.nl/vraag/alleen-hondenbelasting-geheven-kattenbelasting.51842
http://www.goeievraag.nl/vraag/tijd-kattenbelasting.44113
http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-belasting-honden-paarden.23314
Waarom moeten we wel belasting betalen voor een hond en hoeven katten bezitters dat niet voor hun kat?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-belasting-betalen-hond-hoeven.28925
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat honden buiten poepen en plassen...En er bestaan helaas ...nog steeds mensen die geen poep opruimen. En daar....hebben heel wat mensen en vooral kinderen last van. Het is zo irritant om een plakkaat stront tussen het profiel van je schoenzool te hebben...om nog maar te zwijgen om het eraf te halen...Ik heb altijd 2 zakjes bij me en ruim het altijd op. Is echt uit de tijd om op straat of waar dan ook buiten nog poep te moeten vinden. Echt asociaal is dat. Ik zeg niet dat jij dit doet hoor. Je hebt wel gelijk dat het onterecht is...maar...dan zou het einde zoek zijn. Parkieten belasting, frettenbelasting, kanariebelasting...ga zo maar door.
En we komen al om in de belastingen...snap je.
Overal in Nederland zouden GRATIS poepzakjes-automaten moeten hangen, bij parkjes, pleintjes, kinderspeelplaatsen. Dat is wel het MINSTE wat de regering zou mogen doen voor al die hondenontlasting en van al die hondenbelastingCENTEN.
Groetjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten die in mijn tuin poepen en
de vissen uit mijn vijver joepen..... ja daar mag best
belasting voor betaald worden.

Net als honden zijn ook bijna alle katten gechipt,
dus dat kan best.

Honden mogen niet vrij rondlopen, maar moeten aangelijnd, dus er mag ook best een verbod op
loslopende katten komen.

Vogels die in een kooi of ren o.i.d. gehouden worden
die vervuilen natuurlijk minder en veroorzaken ook
minder overlast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens. Een duim omhoog.
ik vind het ook triest maar in zoeen geval zou ik net doen of je geen honden hebt bij de gemeente
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik heb ook 2 honden maar betaal maar voor 1
en toen ik er nog maar 1 had betaalde ik niet
Rieneke1
14 jaar geleden
@werk, ik zie alleen een minnetje?
ben het helemaal met je eens.
de belasting gaat bij de "algemene middelen"en wordt niet gebruikt om poep te ruimen of losloopgebieden aan te leggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien niet eerlijk, maar honden zijn belast en andere dieren niet.... Je doet er weinig tegen, zo is de wet gewoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kattenbelasting zou het beste zijn ,dan worden de katten niet zo op straat gemieterd.
Zou er minder zwerfdieren zijn en minder duivenhaters.
Dit zal wel idealen blijven helaas .
Ganzen weet ik niet volgens mij lopen die niet zomaar,over straat .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dit ook onterecht.
ipv kattenbelasting gaan heffen, lijkt het me beter de hondenbelasting af te schaffen, zoals sommige gemeentes al hebben gedaan.
hondenbelasting is vanuit de tijd dat honden voor een kar liepen, en dus totaal achterhaald.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: