Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke honden zijn illegaal in nederland?

Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken om een hond te nemen, en om een of andere redenen gaat mijn voorkeur naar een ras als pitbull of dobermann of iets in die richting, ik vroeg me af of het legaal is in nederland om een van deze beesten te hebben aangezien ik nooit iemand ermee zie lopen.

Toegevoegd na 13 minuten:
en ja ik heb al eerder honden gehad

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Momenteel is er geen landelijke regelgeving die bepaalde rassen verbied. De gemeenten kunnen wel zelf regels opstellen waaraan je je te houden hebt. De meeste gemeenten houden het gebiedsverboden voor honden zonder onderscheid naar ras
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds 2008 is het RAD (regeling agressieve dieren) in getrokken. Het RAD werd ook wel eens de pitt bull wet genoemd. Deze regelgeving is gewijzigd, hierdoor worden honden niet meer op uiterlijk in beslag genomen, maar wel op ongewenst agressief gedrag in het openbaar.

Door intrekking van het RAD, zijn er geen rassen meer die hier verboden zijn. Wel word het verplicht van gedragstesten bij ouder dieren bij verschillenden rasverenigingen. Ook moet je rekening houden als je met je hond naar het buitenland gaat, dat ieder land zijn eigen regels heeft en sommige verbieden bepaalde rassen en worden gelijk in beslag genomen. In sommige landen is er alleen een muilkorf en aanlijnen verplicht.

Wat vooral belangrijk is, is dat je je huiswerk doet. Lees je goed in en kijk welke hond bij jou leefwijze en persoonlijkheid past. Ga niet alleen af op het uiterlijk. Als je eenmaal een ras hebt gekozen, kies dan een verantwoorde fokker. Agressie kan ook erfelijke factoren hebben en een goede fokker van dit ras, zal dan ook alles doen om dit te minimaliseren.

Als je eenmaal de hond hebt ga dan naar een goede hondenschool die traint volgens de nieuwste trainingsmethodes, die zich ook regelmatig laat bijscholen en goede diploma's heeft.

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing