Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een hond van 9 jaar oud nog het blaffen afleren?

Ik heb een hond te logeren voor nog ruim 10 dagen. Het is een lieverd.

Maar hij blaft de hele tijd.
Als ik mijn schoenen aan doe
Als ik aan de telefoon ben
Als er iemand over de straat loopt en hij dit kan zien
Als ik mijn sleutels pak
Als ik de keuken in loop
Als ik hem geen aandacht geef

Word er best gestoord van.
Ik had gehoopt dat negeren helpt maar dan gaat hij dus gewoon door en door en door. Net zo lang totdat ik boos word. En mijn stem verhef. Maar zodra ik mijn kont keer....

Iemand een suggestie?

Toegevoegd na 18 uur:
De hond vertoont dit gedrag altijd, ook als hij bij zijn baas thuis is (mijn broer).

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Eerst dit: een hond geeft binnen de roedel altijd een sein aan de rondleider als hij iets niet vertrouwt, dat is normaal gedrag. Na een of twee keer blaffen en het besef dat de hoogste leider op de hoogte is van het gevaar, hoort de hond stil te zijn.
Voorbeeld: er wordt gebeld en de hond slaat aan, jij heft je hand op in een stopteken en zegt 'dank, ik heb het gehoord". Dan moet de hond stil zijn en zich terugtrekken.

Bij deze hond is nooit goed gereageerd op zijn signalen. Waarschijnlijk is men alleen maar boos geweest en heeft met harde stem de hond tot stilte gemaand. Maar als de baas een harde stem opzet, is dat een teken voor de hond dat er iets niet goed zit: de baas blaft ook, dus weer mee blaffen. Het is dus aangeleerd gedrag.

Nu is het zo dat vreemde ogen, ook bij oude honden, dwingen. Dus zou het kunnen zijn dat jij met veel overwicht en leiderschap hier een eind aan kunt maken. Rust en kalmte kan je redden.
Ik zou bij iedere keer dat hij blaft me naar de hond toekeren, de hand opheffen met een stopteken en fluisterend zeggen "af" (het woord voor gaan liggen). Een liggende hond blaft niet. Na 4-5 seconden geef je de hond een overheerlijk zeer klein stukje kaas of worst en fluistert: goed zo.
Dat moet je eindeloos herhalen, waarbij je de tijd tussen het stil zijn en het verstrekken van de worst groter maakt. Laat goed merken dat hij braaf is, maar overdrijf het niet en zeker niet in volume. Geef hem nooit de kans om door te blaffen, dan ben je bij het uitgangspunt.

Maar het kost je heel veel energie en kracht (leiderschap) om dit goed uit te voeren. Ik wens je sterkte.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling: een hond voelt aan als je uit machteloosheid kwaad wordt. Pas daar voor op. In dat geval verlies je het respect van de hond en delf je het onderspit!
Ivana
9 jaar geleden
Ja, maar je moet wel erg consequent zijn.
Zodra de hond ook maar 1x blaft, neem je hem bij zijn halsband (als hij dit niet toelaat hang er dan een riempje aan o.i.d. en geen slipketting of ander correctiemateriaal gebruiken), breng hem naar een naastgelegen, ander vertrek. Je doet de deur dicht en je wacht tien tot dertig tellen. Dit is afhankelijk hoe lang het duurt voordat de hond gekalmeerd is. Het kan zijn dat de hond blijft blaffen. Wacht in dat geval 10 tot 30 tellen. Tot hij stil is. Dan laat je hem weer binnen zonder dat je iets tegen hem zegt of aankijkt of andere aandacht geeft. Ga verder met dezelfde handeling als waarmee je bezig was voordat hij werd weggebracht. Zodra de hond weer blaft herhaal je de straf. Zo leert hij dat jij je niet door hem laat sturen.
Een hond maakt een chemisch stofje aan wat opwinding veroorzaakt. Er is een tegenstof nodig om te stoppen. Bij de ene hond duurt het wat langer dan bij de ander. Vandaar: 10 tot 30 tellen.
Om het de hond te leren mag de tijd ook weer niet te lang zijn. Dan leert hij er nl. niets van.
Belangrijk is dat je niet praat tegen de hond en geen commando's geeft. Ook dien je deze handelingen met zachte hand te doen. Niet rukken of trekken, duwen of want dan ook. Geen commando's geven, mopperen of schreeuwen. Dit kan nl. het gedrag weer uitlokken waardoor de training niet aanslaat.
De hond leert dat, wanneer hij blaft, hij gesepareerd wordt van het roedel (een soort "time out"), en hem dus geen enkele beloning oplevert maar in een situatie zet waar hij niets mee kan.
Het kan gebeuren dat hij er ander gedrag voor gaat vertonen i.d.v.v. springen, hijgen. Er zijn honden die bijv. een flostouw pakken en ermee gaan spelen. Dit wil zeggen dat ze een andere handeling kiezen i.p.v. het blaffen. (Het flostouw kan ervoor zorgen dat het blaffen ophoudt en de hond heeft in principe zelf een beloning bedacht a.h.w. In feite is het chemische stofje nog niet uitgewerkt.)
Uiteindelijk kun je er een commando aankoppelen. Gebruik wel een woord, maar liever een gebaar wat nog niet gebruikt is. Dus geen "nee" of "koest". Nieuwe regel = nieuw commando. Een gebaar werkt heel goed: ze zien je beter dan ze je horen. Aan oude commando's hangt oud gedrag waarmee het moeilijker wordt nieuw gedrag aan te leren.
Het kan een dag of 3 duren voordat hij echt door heeft dat blaffen niet mag. Zorg er wel voor dat de hond zoveel mogelijk lichaams energie kwijt is. Een hond met teveel hiervan leert nl. minder makkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing