mag ik mijn zebravinkjes stuifmeel geven?
Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb van een vriendin een zakje stuifmeel gekregen, volgens haar hét wondermiddel, als je zoals ik, kwakkel met je gezondheid, maar wondermiddel of niet, ik vínd dat goedje vies, bah!
Nu weet ik dat het mijn vriendin echt veel heeft gekost, dus ik wil het niet weggooien, toen zei mijn vriend, dat ik het mss kon bijvoeren, aan mijn zebravinkjes.
Ca. 6 a 7 weken geleden, kwamen van de (5) eitjes die mijn paartje had, 2 eitjes uit, helaas stierf 1 van de baby's alsnog, met de 2e ging het, tot vorige week uitstekend, maar hij werd steeds kaler, ik vermoedde dat zijn moeder de schuldige is/was, want het mannetje heeft ook kale plekken.
De baby zag er inmiddels uit als een geplukte kip, en nu heb ik 'm apart gezet, en hoewel ik het vreselijk zielig vindt, zoals hij de hele dag om zijn moeder roept, kon dit ook niet langer.
Als dat stuifmeel dan zo goed is, mag ik het dan bijvoeren aan mijn zebra-vinken-baby, mss helpt het de veren sneller terug te laten groeien, vooropgesteld, dat zij het überhaupt mogen hebben?
En indien ja, hoeveel geef ik dan, en doe ik dat gewoon door het eten, en hoeveel?
Als de moeder het jong kaal plukt, zal ze wel ergens gebrek aan hebben. Je kunt het jong dan wel apart zetten, maar zodanig dat de moeder het door tralies of gaas toch kan voeren. Ga nou niet knoeien met spul dat niet voor opfokvoer is bedoeld, misschien mag het, maar het belang van het jong moet vooropstaan. Ik zou dus eerst eens naar de dierenwinkel gaan, opfokvoer vragen, een constructie maken dat de moeder het jong kan voeren en dat zakje stuifmeel bewaren totdat je weet wat daarmee wel kan.
Maar waarom pikt ze haar jong dán, dat is toch ook niet 'normaal' lijkt me?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.