Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom word hier beweerd dat lapjeskatten altijd vrouwlijk zijn?

Ik heb 2 lapjeskatten gehad en het waren katers.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/lapjeskatten-vrouwelijk.13401
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft een XXY-chromosoom. Hij is dan steriel. Er bestaat echter geen gen dat codeert voor drie kleuren tegelijk: wit, zwart en ros (een geelachtig rood). Wel bestaat er een gen dat de keuze voor ros bepaalt en een gen dat kiest voor zwart. Deze genen zijn gekoppeld aan het X-chromosoom. Vrouwtjes hebben van dit X-chromosoom twee exemplaren en dit verklaart waardoor de twee kleuren ros en zwart naast elkaar voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag is anders.....ik vraag waarom beweren mensen hier dat lapjeskatten altijd vrouwlijk zijn? Terwijl ik 2 lapjeskatten heb gehad en het waren beide katers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eigenschappen van een lapjeskat zoals geslacht en kleur worden bepaald door celdelen die chromosomen heten. Een poes heeft 2 X-chromosomen. Katers hebben een X-chromosoom en een Y-chromosoom. Op de X-chromosomen ligt ook de kleur"oranje" of "zwart". Bij poezen kan het ene X-chromosoom"oranje" geven en het andere "zwart". Dan ontstaat een schildpadpoes. Bij katers komt dat dus niet voor. Bronnen:
de wereld van katten(Vincent Landel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een lapjespoes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had een rode poes... terwijl men beweerd dat rode katten altijd katers zijn, net zo iets.
Waarschijnlijk zijn het meestal katers dus en geld dat niet altijd :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan heb je twee katers met een genetische afwijking gehad. Een normale kater, met één x- en één y-chromosoom kán geen lapjeskat zijn.

Dat komt omdat het lapjespatroon (de combinatie rood en zwart) twee x-chromosomen vereist. Het ene x-chromosoom codeert voor rood, het andere voor niet-rood (zwart). Per haarzakje is het ene of het andere x-chromosoom actief, gebaseerd op toeval. Dat creëert het lapjes- of schildpadpatroon. De witte vlekken die deze poezen ook vaak hebben (dan spreek je van een driekleur) ontstaan overigens onder invloed van een ander gen.

Normaal is iedere kat met twee x-chromosomen een poes. Het komt sporadisch echter voor dat een kat met de organen van een kater een chromosoom extra heeft. Eén y-chromosoom, en twee x-chromosomen. Zo'n kat kan ook een lapjespatroon hebben.

Overigens, hierboven werd ergens gesproken van rode poezen: dat is een ander verhaal. Een poes kan rood zijn zónder een genetische afwijking. Het komt alleen veel minder vaak voor dan rood bij katers.

Dat komt omdat een kater met één x-chromosoom met het gen voor rood, gewoon rood is (afgezien de afwijkende xxy-katers) terwijl een poes pas rood is als zij twee x-chromosomen met het gen voor rood heeft.

Als een poes het gen voor rood maar één keer heeft, wordt ze - je raadt het al - een lapje, schildpad of driekleur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft een XXY-chromosoom. Hij is dan steriel.

Er bestaat echter geen gen dat codeert voor drie kleuren tegelijk: wit, zwart en ros (een geelachtig rood). Wel bestaat er een gen dat de keuze voor ros bepaalt en een gen dat kiest voor zwart. Deze genen zijn gekoppeld aan het X-chromosoom. Vrouwtjes hebben van dit X-chromosoom twee exemplaren en dit verklaart waardoor de twee kleuren ros en zwart naast elkaar voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regels.

De meeste rode katten zijn ook katers, maar die van mij is ook een poesje.

Je hebt gewoon sommige kleuren katten die vaker bij een mannetje of vrouwtje voorkomt, maar dat hoeft niet ALTIJD te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt veel beweerd dat lapjeskatten altijd vrouwelijk zijn omdat het in de meeste gevallen zo is.
En dat is dat mensen gaan geloven dat er geen mannetjes van zijn.
Die van jou waren het bewijs dat het anders is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan was het wel een lapjeskater geweest
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn het geen lapjeskatten of geen echte katers geweest...
Lapjeskatten bezitten een gen voor zwart en een gen voor rood... (wit telt daarbij niet mee) en aangezien de kleurgenen x-chromosoomgebonden zijn moet een lapjeskat 2 x- chromosomen hebben.

Het is mogelijk dat jouw katten een chromosomale afwijking hebben gehad... bv een extra chromosoom, zodat ze xxy waren, al lijkt het me zeldzaam zeker als dat bij twee katten het geval is.

Toegevoegd na 1 uur:
zie link wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadkat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit van deze bewering gehoord en is ook de grootste onzin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Moros: ik ben het dus NIET met RBD eens, het is geen kwestie van toeval of een bepaalde kleur vaker bij vrouwtjes of mannetjes voorkomt.
De anderen hebben wel degelijk gelijk
Een mannetje heeft een X en Y chromosoom. Aangezien er maar 1 kleur tegelijk op een chromosoom aanwezig kan zijn, is het bij een mannetje rood óf zwart en kan het alleen bij vrouwtjes voorkomen dat er rood en zwart tegelijk in zit. De kleur zit alleen op het X chromosoom

DAt jij twee katers hebt (gehad) met rood en zwart is dus heel erg uitzonderlijk. Volgens Mariejose een op de 3000 katers, omdat die een dubbel x chromosoom heeft.

Het antwoord is dus: je hebt heel toevallig twee katers met een behoorlijke afwijking gehad.

vergelijk het met mongoloide mensen (syndroom van Down) die hebben ook een chromosoom te veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al minder toevallig als je leest (in één van de reacties) dat de katers in kwestie uit hetzelfde nest kwamen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding