Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het gedrag van oudere katten weerspiegelen op kittens?

De katten van mijn huisgenoot hebben nou niet bepaald een opvoeding gehad die ik mijn toekomstige kat wel wil geven (bijvoorbeeld mauwen om de slaapkamer in te mogen, schooien om voedsel en drinken uit de wc/gootsteen e.d.). Weerspiegelt het gedrag van oudere katten (8 en 10 jaar) op kittens? Wanneer dit zo is wacht ik liever tot ik geheel een eigen woning heb, om zo te voorkomen dat het kitten ook dit soort gedrag gaat vertonen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jazeker, kittens leren juist voornamelijk van nadoen. Ze zien hun moeder bijvoorbeeld brokjes eten en denken dan "he, misschien lust ik dat ook wel" en zo maken ze de overgang van melk naar brokken. Maar ze leren niet alleen van oudere katten, ook van broertjes en zusjes, andere dieren en zelf van mensen nadoen. Mijn kat ziet bijvoorbeeld mij de deur openmaken door de deurklink naar beneden te halen, en nu springt hij steeds omhoog om aan de deurklink te gaan "hangen" (lukt overigens niet vaak). Ik zou dus inderdaad even wachten, of, proberen de slechte gewoontes afleren van de oudere kat. Maar dat is moeilijk. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In zekere zin wel ja.
Als je een angstige andere kat of kitten in huis haalt, en je hebt al een kat die op zeer goede voet met mensen staat, dan zal dat de andere kat geruststellen tot op zekere hoogte. Dat is dus positief te noemen.

De "ondeugden" die jij noemt zijn op zich niet zo moeilijk af te leren, zolang je standvastig en consequent blijft.
Als bepaald gedrag keer op keer niets oplevert, dan dooft het vanzelf uit.
Als het gedrag echter loont, dan zullen de katten hier uiteraard mee doorgaan, en nieuwe katten/kittens zullen zich hier bij aansluiten.

Ter overweging: hebben de katten altijd toegang tot voer? Staat er her en der water voor ze? Twee zaken die wel van belang zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing