Wat zou er aan de hand kunnen zijn in mijn aquarium?
Ik heb een aquarium van ong 85 liter. Een paar maanden geleden heb ik een uitbraak van stip gehad waarbij een groot deel van de vissen is doodgegaan. Het nitraat bleek toen ook veel te hoog.
Ik heb met nitraat-stop en later fosfaat-stop de waardes weer normaal gekregen. Met twee keer in de week voeren en een keer in de week 30l water verversen blijven alle waardes nu al een paar maanden netjes.
In de bak zaten nog 10 keizer tetra's, 2 zwarte keizer tetra's, twee rouw tetra's en twee algeneters en één maanvis (van ong 6cm excl vinnen.)
Nu 4 dagen geleden opnieuw alles laten testen (alles prima) en 15 nieuwe kardinaal tetra's uitgezet. Nu zitten er elke dag minder van de nieuwe kardinalen in. Op het moment zijn het er nog maar vier.
Ik zie geen dode vissen; elf vissen zou ik toch op moeten merken. Het lijkt voor de hand te liggen dat die maanvis ze opeet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat hij er zoveel in korte tijd opeet. De vissen passen volgens mij niet in zijn bek. Hij is ook niet dikker en is bij het voeren juist opvallend hongerig.
De maanvis hapt wel eens naar vissen, maar altijd mis. De nieuwe vissen lijkt hij juist te negeren.
Overdag zie ik geen afname van vissen, de volgende dag zijn het er dan toch weer minder.
Alle vissen zien er (volgens mij) gezond uit.
Iemand enig idee? Voordat ik weer nieuwe koop wil ik dit eerst opgelost hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.