Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil een mannetje voor mijn hamster maar kunnen ze bij elkaar? en als ik dan kleintjes heb kan ik er dan 1 houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De meeste hamstersoorten zijn solitair levende dieren en doe je ze geen plezier om ze samen te zetten. (De Roborovski dwerghamster is een van de hamster soorten die wel in groepjes kan leven)

Als je dit al van plan ben moet je ze echt aan elkaar laten wennen. En dit proces kan weken in beslag nemen.

Hou er ook rekening mee dat een hamster meerdere jonge krijgt en niet, maar een. Weet je al wat je met de rest wilt gaan doen, de meest hamsters enige al in de ellende omdat mensen ze impulsief aanschaffen of eindige ze als slangenvoer.

Zoals ik al zei de meeste hamsters zijn solitair levende dieren, dus het jong in het hok houden is ook niet verstandig. Net als de man, die je een aantal dagen/ weekjes na de bevalling weg moet halen bij de vrouw. Doe je dit niet, dan word het knokken en kunnen ze elkaar behoorlijk verwonden.

Eer voor gij begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hamsters zijn groepsdieren in tegenstelling tot wat vaak wordt beweert en je doet er dus goed aan een soortgenootje voor je hamster te zoeken, je zal hen er een groot plezier mee doen want eigenlijk schiet je ze tekort door ze alleen te houden. Let er wel op dat je ze op de goede manier aan elkaar voorstelt. Dat wil zeggen: op neutraal terrein waar geen van beiden een territorium kan claimen. (het claimen van een territorium is waar het bij hamsters het vaakst mis gaat en waardoor de fabel is ontstaan dat het dieren zijn die je beter niet samen houdt). Ook achteraf mag geen van beiden een territorium kunnen claimen dus wanneer je ze terug in het hamsterverblijf zet, zorg er dan voor dat je dit goed hebt schoongemaakt zodat het vrij is van geurtjes.

Dan heb je drie mogelijkheden:

1. Je neemt gewoon een vrouwtje erbij dan heb je ook het risico niet op kleintjes en heb je achteraf geen gedoe.
2. Je wilt toch kweken, zorg er dan voor dat er een adres is waar je met de kleintjes heen kan, informeer dit van te voren. Van de kleintjes kan je houden welke je wilt zolang je er plaats voor hebt en je het werk ziet zitten. (denk er aan: kleintjes houden is nog meer hamsters die voor een nieuwe generatie kunnen zorgen dus nog meer adressen nodig waar je regelmatig met kleintjes heen kan).
3. Je wilt wel kweken maar 'slechts' eenmalig en je wilt wel kleintjes kunnen houden: wacht na de eerste worp dan tot de kleintjes groot genoeg zijn dat je het geslacht kan zien en zet dan een zoontje met de vader apart en een dochter met de moeder. Goed mogelijk dat vader en moeder dan al weer aan hun volgende nestje begonnen zijn, dus die doe je dan weg met de rest.

Toegevoegd na 38 seconden:
Correctie: moest zijn: "De meeste hamstersoorten zijn groepsdieren"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing