Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wilt mijn hond 's nachts, niet meer in zijn bench slapen?

Wij hebben 2 honden. Een border collie van 10j en een chihuahua x (cooper)van bijna 3j.
Sinds een aantal nachten wilt Cooper niet meer in zijn bench slapen. Hij blaft dan de hele nacht door als wij naar boven zijn. Daarom hebben we hem los zodat hij op zijn kussen kan slapen. Helaas is dat het probleem niet. Hij gaat namelijk dan bij de deur blaffen en klauwen. Later word hij stil, we horen hem dan wel nijdig met iets bezig zijn beneden. Geen idee wat alles is gelukkig nog heel. Ik heb het idee dat hij nijdig is dat wij naar bed gaan. Hij doet dit voor zover ik weet alleen als wij naar bed zijn. Hij blaft meestal wel als we terug komen van een boodschap doen ed. Maar dat klinkt dan anders. Ook vinden we zo nu en dan een plasje 's ochtends.
Wel krijgt hij eten in zijn bench met de kong en een open bench.

Zou iemand ons advies kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik ben heel bang dat dit een machtsprobleem is. Daar zou ik een heel verhaal aan kunnen wijden.

Het is bekend dat bij de opvoeding van kleine honden veel meer wordt toegelaten dan bij een wat grotere hond. Ze worden opgepakt (wat naar de hond toe al een verkeerd teken is) en trekken en blaffen wordt niet meteen de kop ingedrukt.
Als je weggaat voor boodschappen bijvoorbeeld, moet je een hond nooit gedag zeggen (de baas heeft het recht van komen en gaan naar believe) en bij thuiskomst moet hij zeker niet meteen worden aangehaald.

Al deze dingen en nog veel meer geven de hond het idee van macht en zeggenschap. Dit ligt aan de basis van zijn kwaadheid als jullie naar bed gaan en hij wordt achtergelaten.
Dat plasje zou een teken van blaasontsteking kunnen zijn en kan je even laten nazien, maar veel waarschijnlijker is het een teken van ongenoegen.

Als je alles wat bij leiderschap hoort naar behoren zou uitvoeren, zou het probleem van de bench ook opgelost zijn. Niet dat hij in de bench moet, sommige volwassen honden vinden dat niet fijn, maar hij moet rustig kunnen blijven als de nacht valt en de baas gaat slapen.

Als je dan 's morgens beneden komt, moet je ook niet meteen gehoor geven aan zijn blijdschap dat hij je weer ziet. Bij wijze van, eerst een kop thee en daarna de honden bij je roepen voor een knuffel. Zelfs die knuffel moet rustig gebeuren anders fok je de chihuahua op.
Mocht je er nog steeds geen grip op krijgen, vraag dan eens een goede therapeute om ter plekke te zien waar jij de boel fout aanpakt. Adres therapeute vragen aan je dierenarts (er is te veel kaf onder het koren).
Hier verder vragen mag ook.
Ivana
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing