Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan je je kat of poes uitlaten?

Ik wil graag mijn poes uitlaten, ik heb een binnenpoes en als ik zie hoe zij het naar haar zin heeft op het balkon denk ik dat ze het geweldig zal vinden om ergens in een park van de zon te kunnen genieten.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zo ja, waar doe je dit?
(een plek met of zonder honden? met of zonder tuigje?)

En o ja, een plek in Den Haag of omgeving zou mooi zijn :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik heb er ruime ervaring mee, en ja, de katten vonden het geweldig.
Ze vonden het zelfs zo geweldig, dat ze op een gegeven moment dag en nacht voor de voordeur zaten te bleren, dus wees gewaarschuwd!

Uiteraard gebruik je een deugdelijk tuigje, en je went je katten hier heel geleidelijk aan, in eerste instantie zonder riempje.

Ik zou geen reizen gaan ondernemen met je kat maar haar gewoon rond je eigen huis uitlaten (hoewel het eerder zo is dat de poes jou uitlaat, maar dat terzijde).

Het moet leuk zijn voor de kat, niet eng, dus laat je voordeur open, zodat je bij hondenalarm snel weer binnen bent, en ga niet te ver weg.
Mijn ervaring was dat de katten zich binnen een meter of tien vanaf de voordeur al prima vermaakten. Aan een fietstas bijvoorbeeld konen ze minutenlang staan snuffelen. Bijkomend voordeel is dat je poes weet waar ze woont, mocht ze eens ontsnappen.

Overhaast niets, doe vooral rustig aan, en veel plezier met de poes!

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de duidelijkheid: je kat ergens mee naartoe nemen en haar daar, al dan niet aan een tuigje, loslaten, geeft alleen maar ellende.
Het reizen, de vreemde omgeving waar ze plompverloren in wordt gezet, dat alles is zeer beangstigend voor haar.
Zonder tuigje zou je goede kans hebben haar kwijt te raken en in de ellende te storten.

Zoals ik het beschrijf, de eigen buurt verkennen, kan een leuk avontuur zijn: maar laat de kat het tempo bepalen.
Het enige wat jij doet is de kat aan een tuigje laten wennen, en vervolgens de voordeur open zetten. De kat bepaalt of ze de eerste keer al naar buiten wil, en hoe lang.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het beste is dat je begint met de training als ze jong zijn.

Met oudere katten zal het wel lukken maar wat langer duren. Als het al wil lukken, een van mijn katten geraakt puur kat tatonisch als ze een bandje rond haar hals krijgt. De andere heeft er een hekel aan en verstopt zich de hele dag.

Een bandje dat ook rond de buik gaat zou ik wel aanraden. Dat lijkt hier toch iets minder negatieve gevoelens op te wekken.

Met een korte lijn aanpikken en het dier zelf laten buitenlopen en kiezen hoe lang ergens te snuffelen. En verwacht niet te veel. Een kat kiest zelf en hoewel ze vrij nieuwsgierige dieren zijn, zijn er altijd uitzonderingen die vrij gelukkig zijn binnen.

Een van mijn twee wil maar buiten, de andere blijft bij de deur en wil niet naar de tuin. De wandeling zelf... dat kan variëren.
Soms lukt het hier goed en kan ik haar een langere lijn geven ( nog vrij kort maar langer dan een meter ) en haar met een paaltje vastzetten zodat ze zowel in zon als schaduw kan zitten. Andere keren begint ze zo in paniek te zijn dat ze vrijwel uit die veilige bandjes zich wil lostrekken. Dat is meteen einde verhaal voor de wandeling van die dag ( en de laatste keer zelfs einde verhaal voor de pogingen om hen soms buiten te laten ).
Wij zijn ermee gestopt omdat we het idee hadden dat ze er niet echt wel bij vaarden en het eerder stress dan ontspanning was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing