Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom drinkt mijn kat zijn eigen urine?

Sinds kort plast hij wel eens op een andere plek dan zijn bak. Gisteren en vandaag kwam ik thuis en zag ik dat hij het aan het drinken was.
Ook plast hij tegen zijn eetbakje aan, dit verbaast mij nog het meest.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan/moet ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In het gros van de gevallen heeft wildplassen een medische oorzaak. Vang dus zo spoedig mogelijk urine op, en breng dat zo vers mogelijk naar je dierenarts, om te laten controleren op ontsteking en/of gruis.
Onderneem aktie, want meestal betreft dit geen gedragsprobleem.

Een kat die de eigen urine drinkt, daar heb ik nog niet eerder van gehoord, en dit gedrag zou me ernstig zorgen baren.
Is het wellicht mogelijk dat de kat niet drinkt, maar fleemt? Ook daarbij hebben ze de bek open, zodat de geur het orgaan van Jacobson kan bereiken, dat achter het verhemelte ligt.

Hoe dan ook, werk aan de winkel voor de dierenarts!
Rieneke1
10 jaar geleden
Hij ruimt het gewoon netjes op. Katten zij hele schone dieren. Net zoals mamapoes haar kittens schoonlikt zolang ze nog niet zindelijk zijn, likken sommige katten netjes de vloer schoon als ze een keer een plasje buiten de bak doen. Als ze kotsen doen ze dat ook vaak, en soms komen andere katten uit het huishouden helpen met eh.. opruimen. Heel vriendelijk allemaal.

Ik vermoed alleen dat je kat niet expres buiten de bak plast als hij het zelf opruimt. Misschien heeft hij ongelukjes, kan hij het om de één of andere reden niet goed ophouden, of is de bak om de één of andere reden moeilijk bereikbaar? Dat kan van alles zijn: hij staat bijvoorbeeld ver weg, er is een tussendeur dicht, er staat fysiek iets voor of er staat iets in de buurt waar hij niet langs durft/wil, of hij komt moeilijk in de bak doordat hij last heeft van zijn gewrichten, de bak is erg vies, er is een andere kat in het huishouden met wie hij de bak niet wil delen, jouw kat is één van die kieskeurige die niet op dezelfde bak wil poepen en plassen, etc.

Lichamelijk kunnen er allerlei redenen zijn waarom een kat niet op tijd bij de bak is, zij plas niet goed kan ophouden of het niet goed aan voelt komen: blaasontsteking, een neurologisch probleem, diabetes, nierproblemen, ouderdom, vuil in de plasbuis, etc. Allereest is het handig om wat urine op te vangen en/of met je kat langs de dierenarts te gaan. Veranderd poep- en plasgedrag is sowieso een goede reden om je kat even na te laten kijken.

Maar als een kat min of meer expres buiten de bak plast (er zitten exemplaren bij die dat gewoon doen om aandacht te vragen, of uit stress doordat een buurtkat van buitenaf tegen je deur zeikt, er iets veranderd is in huis, etc., etc.) dan ruimen ze dat in mijn ervaring niet zelf op. Het kan natuurlijk altijd zijn dat die van jou dat wel doet: katten zijn mysterieuze wezens wat dat betreft. Maar een check van de bak: schoon genoeg, goed bereikbaar (gaat hij er wel überhaupt op?), is hij verplaatst, heb je ander grit sinds kort - etc. in combinatie met een medische check zou je eerste stap moeten zijn bij zoiets.

Dat tegen het etensbakje plassen kan ik ook niet helemaal plaatsen. Normaal gesproken doen ze dat niet, maar allerlei bovengenoemde oorzaken kunnen vreemd toiletgedrag veroorzaken. Meestal willen katten niet eten waar ze toiletteren en omgekeerd, maar soms halen ze nu eenmaal rare dingen uit. Misschien bevalt het eten hem niet, of wilde hij een geurtje maskeren dat hem niet beviel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing