Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om de hond regelmatig af te spoelen met lauw water?

Ik heb wel gelezen dat je de hond niet te vaak met shampoo mag wassen ivm de vetlaag op de huid, over afspoelen met water kan ik zo snel niet iets vinden.
We gaan bijna dagelijks met de honden in het bos wandelen en op regenachtige dagen worden ze erg vies. Is het dan erg om de hond even onder de douche af te spoelen en met een handdoek af te drogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet erg. Vergis je echter niet in de temperatuur van het water, want met te hoge temperatuur haal je het natuurlijk huidvet ook voor een gedeelte weg.

Honden mogen, mits goed gezond, in de openlucht zwemmen tot er ijs op het water ligt en de honden daarna in beweging blijven. Hieruit kan je dus concluderen, dat je maar net de kou van het water moet halen, wil je ze gezond baden.

Dit afspoelen moet je echter niet iedere keer doen. Een natte hond die in de regen heeft gelopen ruikt altijd (behalve de Vizsla), ook al is hij niet vies. En veel viezigheid kan je er uitborstelen als de hond is opgedroogd, dus altijd wassen is overbodig.

Ik heb in de 7 jaar dat ik deze hond heb, maar éénmaal shampoo voor haar gebruikt toen ze in de viskoppen had liggen rollen. Verder komt het hooguit 2 maal per jaar voor, dat ik haar in de tuin met een gieter koud water afspoel. De meeste honden zijn bij normaal gebruik zelfreinigend.
(Lees meer...)
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ voor Ivana
ik was of spoel mijn krullebollen zelden of nooit. Een van de twee is dol op zandbaden en dan alleen pootje baden. Thuis drogen ze vanzelf en het zand vegen of stofzuigeren we wel weer :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar dat zand,het lijkt dan op een zandbak binnen als het opgedroogd is en de hond er af loopt.
Ivana
9 jaar geleden
....en ik blij dat ik een Vizsla heb met een enkelvoudige vacht. Geen zand, geen haren. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag je zeker blij mee zijn,heel wat anders dan een boef met zijn dikke dubbele vacht.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Vissekoppen wahahaha. Dat klinkt als een hond ja. Oh wat zal dat lekker geroken hebben. Had je beter kunnen wassen met citroen of azijn, want ik denk dat 1 laag shampoo niet genoeg was.

Andere antwoorden (1)

Nee dit kan geen kwaad. Wanneer ze in de regen lopen worden ze ook nat. Ik heb een labrador doe dol is op water natuurlijk en springt regelmatig in vijver of poel dan worden ze ook helemaal nat. Alleen opletten dat het water niet te koud is. En met thuis afspoelen niet te warm natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Wat bedoel je met niet te koud? Je moet alleen met ijsvorming opletten dat ze niet onder het ijs schieten. In het jachtseizoen zwemmen apporterende honden (zoals jouw labrador) heel vaak in water van 0 graden om de prooi op het droge te brengen. Dat kan geen kwaad zolang ze maar in beweging blijven of beschutting krijgen. Thuis dus ook geen warm water, maar water waar de kou af is. Honden houden niet van warm water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
omdat dan verkramping vd spieren kan optreden en bij inname van te koud water maagkanteling kan veroorzaken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding