Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik verwarmde zitstokken voor in mijn voliere?

Ik wil graag verwarmde zitstokken maken hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zullen vast technische oplossingen voor zijn.
Maar ik vrees dat het de vogels meer kwaad doet. Het is nl. zo dat vogels holle botten hebben. De lucht die daar in zit is nagenoeg dezelfde temperatuur als buiten de vogel. Wanneer je de vogel verwarmde zitstokken geeft kan het zijn dat de temperatuur in de vogel verstoord raakt.
Voor de voeten van een vogel gelden iets andere regels. Een vogel is nl. in staat de temperatuur voor zijn voeten zo te regelen dat ze iets warmer zijn dan de rest van zijn lichaam. Het warmere bloed wordt zo getransporteerd dat het op de koudere delen in het lichaam pas de warmte afstaat. Dat maakt dat zijn teentjes niet te koud worden (en daardoor te stijf) waardoor hij in staat blijft met zijn motoriek de zitstok goed te omklemmen.
Wat je wel kunt doen: zorg voor een droge, tochtvrije volière. Probeer zo goed mogelijk te isoleren. Materialen zoals bubbeltjes plastic mag, maar zorg dat de vogels er niet aan kunnen pikken. Vogels zijn meesters in het slopen van allerlei zaken. Met natuurlijk materiaal is dit niet zo'n probleem (denk aan een flink pak stro, isoleert ook), maar kunststoffen e.d. zijn gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de vogelhandel zijn warmtelampen verkrijgbaar. Indien je die boven je zitstokken hangt en aanschakelt, zullen de zitstokken verwarmd zijn.

Natuurlijk moeten die lampen ruim boven de zitstokken opgehangen worden, zodat er nog wel plaats voor de vogels is, om te gaan zitten. Daarnaast moeten ze zodanig worden opgehangen dat de vogels zich er niet aan kunnen branden, of met de elektriciteit in aanraking kunnen komen.

Vogels verwarmen hun voeten overigens met hun veren, maar bij extreme koude kunnen hun poten toch bevriezen. Beter is het dan ook om de vogels een vorstvrij nachthok aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing