Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom knagen mijn ratten hun hangmatjes kapot?

heb sinds kort 3 ratten,
nu zag ik van die leuke hangmatjes voor de knaagers in webshops etc, maar dacht dat kan ik zelf ook maken.
nu al een aantal hangmatjes gemaakt maar langer dan een halve dag redden ze het niet, ze worden behoorlijk toegetakeld en de hangmatjes zijn niet meer bruikbaar.
waarom doen ze dit?
want bijna elke kooi die ik online tegen kom heeft wel 1 of meerdere hangmatjes er in hangen.

ligt het aan het materiaal wat ik gebruik (fleech+ katoen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Sommige ratten zijn nu eenmaal flinke slopers, daar kun je niet veel aan doen.
Wat wel kan helpen is zorgen dat er genoeg andere dingen in de kooi zijn om op te knagen, die interessanter zijn dan de hangmat.

Een kauwbotje voor honden bijvoorbeeld (alleen pens, geen vulling).
Een wcrolletje gevuld met wat lekkers en dan dichtgevouwen.
Een wilgentak opgehangen (eerst even in de diepvries, zodat er geen beestjes meer op zitten).

Als ze genoeg te spelen en te knagen hebben, laten ze de hangmatjes iets meer met rust. Maar mijn ratjes hebben na een tijdje ook overal gaten in gemaakt hoor. Daarom doe ik er ook geen dure dingen in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je vertelt niet wat er verder in de kooi van je ratjes zit, maar als je alleen plateaus hebt en dan 1 of 2 hangmatjes ophangt, is het wel logisch dat ze dat kapot gaan maken. Dat is nieuw en interessant.
Fleece en katoen is trouwens precies goed materiaal hoor, al mijn hangmatjes zijn ook van fleece, lekker snel droog als het uit de wasmachine komt :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Je zegt niet of je mannen of vrouwen hebt, maar vrouwen zijn vaak wat actiever en hebben ook sneller de neiging om te gaan slopen als ze zich vervelen.
10 jaar geleden
ik zou het er meteen uithalen zoals de vorige reacties sommige ratten zijn nu eenmaal zo en fleech en katoen is niet goed dus ik zou naar de dierenwinkel gaan er een kopen of kijk hoe ze het hebben gemaakt op youtube ??

groetjes Aqua159

Toegevoegd na 1 minuut:
ja het fleech+katoen is goed materiaal maar laat het NIET opeten want in fleech zit plastic 1 hij kan stikken 2 hij kan ziek worden

grt
aqua159
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing