Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je het markeren(plassen) bij ratjes afleren en hoe?

Ik heb nu sinds 4 maanden twee ratjes. vrouwtjes. ze zijn super lief maar nu is het zo dat ze telkens als ik ze er uit haal, kleine druppeltjes of soms grote druppels doen plassen. Ik heb het idee dat ze dit doen om te markeren maar het is natuurlijk niet echt prettig. Is er een manier om ze dit af te leren? Ik heb al geprobeerd door ze iets lekkers te geven bij het terug zetten als ze niet geplast hebben en als ze wel plassen meteen terug te zetten en niets te geven, maar tot nu toe heeft dat niet geholpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke! Bedankt, de kooi is zeker groot genoeg! Ik weet de afmetingen zo niet uit mijn hoofd maar ik heb de ferplast furet. Ik heb er ook voldoende speelgoed, knaagmateriaal en hangmatjes in hangen dus dat lijkt me ook voldoende. Ook heb ik er een hoektoiletje in staan. Dat staat trouwens op de bodem van de kooi en ze liggen altijd samen in een hangmatje dat boven een plateau hangt. Ze hebben dan nog wel de neiging om op het plateau te plassen dan helemaal naar beneden lopen door de buis en dan daar plassen. Zou ik dan nog een toiletje erin kunnen zetten op de plek waar ze plassen? Of werkt dat niet?
Gestresst zijn ze ook niet. Ze komen altijd lekker op mijn schoot slapen als ze zijn uitgespeeld. Ze staan op mijn kamer waar ik zo ongeveer de hele dag ben maar verder niemand anders dus lekker rustig voor ze ;) Wachten als ze net wakker zijn is inderdaad wel een goede en ook logische tip! super bedankt!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat kun je ze niet afleren. Dat is nu eenmaal het gedrag van die beestjes. Zorg dus dat je oude kleding aanhebt, en als je ze op de bank hebt doe er dan een kleed overheen. Zo doe ik het altijd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt het plassen wel verminderen door ze niet uit de kooi te halen als ze net wakker zijn. Wacht eerst even tot ze uit zichzelf een plasje hebben gedaan op het toilet, als jij wakker word wil je ook altijd graag eerst naar de wc neem ik aan :)

En gestresste ratjes gaan ook extra plassen en poepen, maar ik neem aan dat je daar wel goed op let.

Toegevoegd na 15 minuten:
En is de kooi wel groot genoeg? ratten bevuilen niet graag de eigen slaapplaats, dus als je kooi aan de kleine kant is, plassen ze liever buiten de kooi.
De minimale maat voor 2 ratten is 80x50x60cm
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding