Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe leer ik mijn hond als ze losloopt geen vreten uit t gras en op straat te eten? aan de lijn doet ze dat niet

ze weet dat t niet mag ze kijkt hoe ver ik ben en rent dan weg en gaat doodleuk verderop liggen vreten. aan de lijn kijkt ze niet eens om naar dat eten alleen als ze losloopt ze is echt stout en super slim hoe leer ik dat af?

10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ook mijn hond heeft dit gedaan tot mijn grote ergernis.

Ik heb het hem in één keer af kunnen leren door een leeg miniblikje van bijv. cola te nemen en daar een aantal steentjes of schroefjes erin te doen,de opening hierna goed dichtplakken en dan op pad en ervoor zorgen dat de hond het blikje vooraf niet hoort en ziet.

Zodra je ziet dat je hond ergens een hap van wil nemen gooi je het blikje tegen zijn zij-flank of kont.
Zodra je gemikt hebt draai je gelijk je hoofd van de hond af zodat hij niet weet dat het van jou komt.Hierna pak je het blikje weer op en doe het in je zak en loopt verder.

Grote kans dat je hond zich een ongeluk is geschrokken en een meter de lucht in is gesprongen van schrik en het in het vervolg wel zal laten om eraan te eten,laat staan ernaar te kijken.

Als dit effect heeft gehad en je hond zou proberen weer aanstalten te maken om iets te eten,dan hoef je alleen maar even een rammel met het blikje in je zak te geven zonder de hond aan te kijken.

Succes ermee,ik hoop dat het bij jouw hond net zo'n goed effect heeft als het bij de mijne heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In dit geval zou ik de 'Parforce methode' gebruiken.

Je maakt een spoor van stukken brood, plakjes worst enzovoort, over een lengte van 400 meter (of zoiets). Dan neem je een lange lijn van een meter of 5, waarbij de hond niet meer het idee heeft dat hij vastzit.
Zonder een woord te zeggen voer je de hond langs alle lekker dingen en precies op het moment dat hij wil toegrijpen geef je een forse ruk aan de riem/lijn. Hard genoeg dat hij er van schrikt. Je zwijgt als het graf en doet net alsof jij nergens van weet.
Je loopt alle lekkers langs, maakt nog een extra ommetje aan de korte lijn en gaat naar huis.
De hond mag geen succes gehad hebben. De hond mag niet weten dat jij degene was die de ruk uitdeelde en heeft het idee dat het lekkers hem BEET.
Deze truc herhaal je drie dagen achter elkaar zonder dat de hond ook maar ergens iets heeft kunnen eten.

Als je dit goed hebt gedaan zal hij na drie dagen weten dat alles wat buiten slingert niet te vertrouwen is.
Dit is niet mijn methode, maar een oude methode die bij intelligente honden wordt aangeraden door Alphatrainster Bets Engel en wordt uitgelegd in haar boek De Hondse Baas.
Ik heb deze methode met succes gebruikt toen de labrador van mijn buren veelvuldig poep at.
Ivana
10 jaar geleden
Ik zou het wat vriendelijker aanpakken. Ga eerst thuis aan de gang, door je hond een voertje te laten negeren op je rechterhand. Dus een duidelijke Nee, en zodra de hond wegkijkt krijgt hij het voertje vanuit je linkerhand, en zeg je pak maar. Deze commando's moeten dus duidelijk zijn en als de hond dit snapt. Ga je dit buiten aan de lijn oefenen. Stukje brood op de grond, als de hond er heen wilt: Nee, en als hij naar jou kijkt:Goed zo en belonen met een voertje!
Je zal zien dat uiteindelijk de hond eerst naar jou gaat kijken en als je zorgd dat dit altijd beloond wordt, zal hij het voedsel o.i.d. negeren en bij jou komen. Geduld is wel belangrijk! Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je ook besluit, doe het op een diervriendelijk manier. Het zou doodzonde zijn als je je relatie met je hond verpest doordat hij zijn vertrouwen in je verliest.
Mijn hond scoort ook wel eens iets als ze los loopt en staat me dan aan te kijken terwijl de poezendrol half uit haar bekkie steekt...jak! Als ik dan roep dat ze los moet laten gaat dat soms wel en soms niet goed. So be it!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing