Hoe kun je een kat aanleren om bij de deurkamer te miauwen ?
Hij laat van zich horen alleen als ie honger heeft ,dan pas hoor je zijn gemiauw maar wat ik ook ander mensen gehoord heb dat hun eigen katten wel zeuren voor hun slaapkamer dan gaat hun kat wel best veel miauwen en krabben ,maar bij mij wat ik raar genoeg vindt is gebeurt dat niet,het lijkt alsof dat ie mij negeert en dat ie het gewoon prima vindt om alleen te zijn.
Wel zijn het solitaire jagers.
Het blijkt allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn. Zie ook onderstaande quote: http://www.kattenbescherming.nl/kattenvragen/ Katten zijn zeer bijzondere dieren. Veel vragen over kattengedrag zijn niet zo maar eenduidig te beantwoorden. Vragen zoals: Zijn katten solitair of groepsdieren, is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is. Zelfs de wetenschap is er nog niet helemaal uit. Het is duidelijk dat de voorouders van onze huiskat solitair levende dieren waren. Maar tegenwoordig zijn ons huiskatten geëvolueerd en zijn het niet echt meer de puur solitair levende dieren zoals hun voorouders. Zijn het dan groepsdieren? Nou, ook niet echt. Zeker niet als je hun gedrag vergelijkt met de “echte” groepsdieren zoals honden en paarden. Onze huiskatten zijn nog steeds territorium dieren en ze verdedigen hun territorium, vaak met veel passie.
Het goed samenleven was voor de onderzoekers óók een verrassing.
Bij voldoende voedselaanbod leven ze in groepen, waarbij de moederpoezen zo nodig voor de kittens van andere poezen zorgen.
ze leven wel in los verband zonder strikte rangorde. De BBC serie is ook via youtube te bekijken gelukkig.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.