welke vis is gelukkig in een aquarium?
ik wil heel graag visjes of kikkertjes of iets anders voor in een aquarium, maar ik wil wel dat ze gelukkig zijn en zich niet opgesloten voelen.
welke water diertjes kan je gelukkig maken in een aquarium?
me robofish ben ik ook wel op uit gekeken :p
graag hoor ik water diertjes en wat ze nodig hebben om gelukkig te zijn :) dankje :D
Gelukkig zijn is een een emotie. Emoties ontstaan door het denken.
Nu wil ik wel eens weten welke aquariumvissen in staat zijn om te denken en hun eigen leven kunnen bepalen zoals zij dat graag willen beleven.
ik weet nog niet wat ik wil, dat ligt aan water diertje en of hij na ze zin heeft.
fader; ik zou zeggen stel je vraag op goeievraag ;)
- De inrichting moet geschikt zijn.
- De waterkwaliteit moet geschikt zijn.
- Er moet voldoende zwemruimte (= noodzakelijke bewegingsruimte) zijn. Als aan die 3 voorwaarden is voldaan is er geen enkele reden om aan te nemen dat een vis ongelukkig zou zijn in een aquarium. Het is niet zo dat ze zich opgesloten kunnen voelen. Want dat is iets wat we wel zeker weten: een vis (net als enig ander dier) heeft geen vrijheidsgevoel. Het vrijheidsgevoel is wel iets waarvan we kunnen weten dat het uniek is voor mensen. Wat je m.i. niet moet doen is de natuur klakkeloos nabootsen. Je kan je wel afvragen welke functies van de natuur je vissen nodig hebben en welke niet. Want als je het aquarium echt natuurgetrouw wilt inrichten moet je er ook roofdieren inzetten die je vissen opeten en dat lijkt mij nu toch niet de bedoeling van het aquariumhouden, toch? Ook zijn er in het aquarium door zijn beperkte omvang een aantal onnatuurlijke omstandigheden nodig om het natuurlijk gezond te houden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.