Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kwartels zijn opgegeten door een graver, maar welke?

Mijn kwartels zijn plotseling opgegeten door een gravend dier. Ik woon in het noorden, dus er lopen hier geen vossen of andere bijzondere dieren rond.
Er is een gat midden in het hok gegraven, maar het enige wat zichtbaar is, is een hoopje zand. Nergens in de buurt van het hok is er een gat of een bultje zand te bekennen. Ook geen poot afdrukken.
Wat kan het geweest zijn?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Mogelijk is het een rat geweest, een fret is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De keuze is best wel ruim. Een een hermelijn, een marter, een bunzing....genoeg kleine rovertjes komen met wat moeite best een kwartelhok in. Een fret zoals antwoorder boven mij beweert lijkt me sterk, want dat is een huisdier dat in het wild eigenlijk niet kan overleven, maar er blijven genoeg inheemse kleine marterachtigen over. (Een fret is feitelijk ee ngedomesticeerde bunzing).Vermoedelijk moet je in die hoek zoeken.

En ja, een rat behoort ook nog tot de mogelijkheden. Die graaft, in tegenstelling tot de anderen, zelf tunnels. Maar er zijn genoeg gravers die geen kwartels eten die de weg geeffend kunnen hebben voor de andere dieren ; muizen, woelmuizen, konijnen. Ze kunnen door ongelofelijk kleine openingen kruipen.

Het beste is dan ook in de bodem van een kwartelhok gaas in te graven. Stevig gaas, want ratten kunnen werkelijk door de meest ongelofelijke materialen heen knagen. Dat kunnen de marterachtigen dan weer niet.

En kijk ook niet alleen naar de bodem van de kooi. Marterachtigen zijn zeer vindingrijk en kunnen ook via de bovenkant oif een kiertje bij de deur naar binnen zijn geslopen. Het bultje zand hoeft niet per se de uitgang van een gegraven gang te zijn. Ofwel : nader onderzoek is nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb een aantal jaren geleden exact hetzelfde meegemaakt.
Kwartels, daarna ook jonge vogels verdwenen als sneeuw voor de zon.
Mijn volière leek absoluut dicht, maar er bleek er toch ooit eens een rover binnengekomen.
Door meerdere doorloopvallen te zetten ving ik uiteindelijk de boosdoener:
een halfwas rat!!
Ik heb nooit gevonden hoe hij binnenkwam, het is daarna ook nooit weer gebeurt.
Sindsdien ben ik wel alerter op sporen, gaatjes enz.
Navraag bij andere volièrehouders leerde dat het bijna altijd jonge ratten zijn die deze slachtingen stiekem aanrichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing