Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom rommelt de buik van onze kat zo vaak?

iedere ochtend als de poes naast mijn hoofdkussen komt liggen hoor ik haar buik flink rommelen. Ze eet meer dan anders, maar grotendeels blik: brokjes wil ze alleen als ze echt vers zijn. De ontlasting is normaal, al heb ik de indruk dat het net zoveel is als anders, terwijl ze wel meer eet. Een paar maanden geleden had ze er ook diarree bij, daar heeft ze pilletjes voor gehad bij de DA. Gebit is in orde. Kan het rommelen kwaad en heeft ze er last van?

Toegevoegd na 6 dagen:
Door de alerte reactie van Rieneke zijn we snel langs de dierenarts geweest, ze heeft dus verhoogde schildklierwerking, we gaan voorlopig Carbimazol zalf proberen, anders radioactief jodium (maar we zien tegen 1 week opname en 2 weken niet knuffelen op). Waarschijnlijk is het rommelen van de maag gekomen omdat ze door deze aandoening meer en sneller eet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat is moeilijk te zeggen: wel is het zo dat je zeer alert moet zijn als er dingen veranderen in het normale gedrag van je kat.
Ze eet meer zeg je, drinkt ze ook meer?
Dat kan wijzen op suikerziekte of verhoogde schildklierwerking: beide goed te behandelen, maar geen zaken die je een tijdje aan moet kijken.
Is ze ontwormd? Laat ze ook windjes? Is ze alert en speels?
Bij de minste twijfel is een bezoekje aan de dierenarts zeker verstandig.
Rieneke1
10 jaar geleden
Mijn kat haar buik rommelt vaak meer als die van mij :)
Mijn dierenarts zei dat haar darmpjes waarschijnlijk meer gas produceren dan gewoon en als ze bij je komt is een zachte buikmassage voor haar zeer fijn, het kan betekenen dat ze iets van spanning op de bui heeft (en dat gevoel kennen we allemaal). Mensen en katten zijn zoogdieren dus een keer diarree is geen ramp, je moet er alleen wel op letten dat het niet te vaak gebeurt.
Wellicht kan je eens bij je dierenarts informeren, dat kan nooit kwaad, desnoods ga je gewoon eerst een keer zonder je kat heen. Je arts kan altijd voorstellen om eens gewoon langs te komen met de kat maar dan betaal je wel voor een consult.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof het lintworm is.

Lintwormen kunnen door rauw voedsel ontstaan in darmen en eten heel veel op.
Ze worden langer zonder dat je iets merkt.
Je krijgt meer honger omdat de lintworm ook eten nodig heeft.
De worm zit vast aan de binnenkant van de darmen van de kat.

Met wat medicijnen van de dierenarts is het snel opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing