Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de pomp uit 's nachts?

Hallo!
Ik heb een aquarium met tropische vissen (54l).
Mag het pompje 's nachts uit of moet die 24u aanblijven?
Ik heb 3 planten dus wel veel zuurstof.
De filter zorgt er ook voor dat het water in beweging is, wat zou ik doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De aanmaak van de O2 van de planten is te klein om voordeel uit te halen voor de vissen. In principe zou de pomp 24h aan moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een tropisch aquarium heb je helemaal geen luchtpompje nodig. Dat werkt zelfs averechts, doordat het de CO2 uit je water verdrijft. Je planten hebben dat nodig.

Voor jouw tropisch aquarium heb je alleen een filterpomp, verwarming en verlichting nodig. De filterpomp moet 24 uur per dag blijven draaien.
bamibal
10 jaar geleden
Ja, dat kan! Ik verwijs hiervoor naar mijn antwoord van vanmorgen (ingekort):

Ik laat de beluchting standaard uit. De planten zorgen namelijk voor zuurstof en zij kunnen voor 5 keer meer zuurstof zorgen dan een luchtpompje dus beperk ik zelfs beweging aan het oppervlak om te vermijden dat die 80% extra zuurstof verloren gaat.

Het luchtpompje staat bij mij echter wel stand-by, er zijn 2 situaties mogelijk waar het bij mij aan gaat:

1. Als het aquariumwater in de zomer warmer wordt dan 30°C, bij mij gaat dan eerst de helft van de verlichting uit. Blijft de temperatuur stijgen of is deze na 1 dag niet gezakt gaat de rest van de verlichting uit en als ook dat niet helpt gaat de beluchting aan.

2. Wanneer het CO2-gehalte in het aquarium (te) hoog wordt én de kH > 6,5 °dkH is (er van uitgaande dat er geen CO2-bemesting plaatsvindt. Als mijn CO2-bemesting aanstaat verminder of stop ik die uiteraard eerst alvorens te gaan beluchten, ik wacht dan eerst 2 weken af om te zien of de situatie zich heeft verbeterd). Het CO2-gehalte is af te leiden uit de pH en kH. Je kan het CO2-gehalte eenvoudig uitrekenen in excel: als de kH in cel C2 staat en de pH in cel D2 dan bereken je het CO2-gehalte met volgende formule: =44,01*0,356*C2/((1+(2*10^(D2-10,32)))*10^(D2-6,367))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing