Wat te doen als jonge kat de nieuwe kitten opjaagt?
Ik heb sinds enkele maanden een siameesje(kater, ongecastreerd) die heel stabiel is. Hij is met 12 weken met ons meegegaan naar huis. Nu is hij ongeveer 7 maanden. Omdat we vonden dat hij een maatje verdiende zijn we op zoek gegaan naar een kitten. Deze is sinds gisteren hier en is 8 weken oud(moest wegens omstandigheden eerder uit het nest).
Omdat mijn kat vaker geïntroduceerd is met katten en altijd heel sociaal en open reageerde hebben we de kitten(ook een katertje) en hem meteen kennis laten maken. Dit ging heel gemoedelijk en rustig. Ze hebben geen een keer agressie getoond naar elkaar. Dit ging dus een halve dag goed. Alleen sinds dat de kitten de kattenbak heeft gebruikt blijft de kat van 7 maanden hem opjagen zodra hij de kans heeft.
Als de kitten ligt te slapen laat hij hem met rust, maar als de kitten rond loopt blokkeert hij hem. Loopt hij over hem heen, fixeert ie op hem. Hij heeft geen nagels uit en bijt bijna nooit met zijn tanden. Alleen is hij een stuk zwaarder dan de kwetsbare kitten natuurlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriend vaak met zijn handen heeft gespeeld met de oudste kat, waarschijnlijk heeft dat hieraan bijgedragen. Graag zou ik dus weten hoe we dit het beste kunnen aanpakken aangezien de oudste zich er niks van aantrekt als je hem wegzet, hij zit echt in een soort 'trance'.
Overigens vinden ze elkaar niet onaardig, want ze zoeken elkaar ook op een rustige manier op. De kater likt het kitten ook en ze geven elkaar ook kopjes.