Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe leer ik mijn hond voor de slee lopen?

hoi, ik heb 2 honden een labrador en een stabij. ik weet dat ze officieel niet voor de slee mogen lopen. maar het is niet serieus bedoelt. maar hoe leer ik ze de commando's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf heb een herdershond, en ik heb de oude methode gebruikt, een hengel, met daaraan een snoepje (ze is niet zo slim). Misschien werkt dat, veel succes!
Ivana
10 jaar geleden
Zorg in ieder geval voor een goed passend tuig zodat de trekkracht vanuit het lichaam komt. Als je het op een speelse manier doet en de hond geeft aan er zelf plezier in te hebben, zou ik niet weten wat er tegen was. (Maar maak er geen "Melkboer-hond" van. Die liepen in mijn jeugd onder de kar en moesten echt slavenarbeid verrichten. Dat zal je bedoeling wel niet zijn.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb 2 verschrikkelijke drukke honden van 2 jaar en vinden het leuk om te trekken , maar is een gewoon tuigje met een hondenlijn eraan ook goed? het is nogal een klein oud sleetje.
Ivana
10 jaar geleden
Zolang de trek maar niet op de nek zit. Onbeladen kan het dan geen kwaad.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Persoonlijk ben ik er op tegen, maar ieder zijn ding.

Neem eens contact op met Hond in zicht, die doen aan sledehondentraining.

http://www.hondinzicht.nl/sledehondentraining/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf heb een herdershond, en ik gebruikte de oude methode, een snoepje aan een hengel, en die ervoor houden. Misschien werkt het, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je het wilt doen om leuk met je honden bezig te zijn. Maar in Nederland is het verboden om deze rassen als trekhond te gebruiken.
De sledehondenrassen (Husky, Alaskan Malamute e.d.) hebben een ontheffing van de wet die trekhonden in Nederland verbied. (Dus je zult ze in moeten ruilen voor een ander model, sorry grapje).
Soms zie je weleens dat er bijv. Labrador of een ander ras in een sledehond erbij zit (kruising). Dit wordt weleens gedaan omdat de eigenaar van een sledehondenteam graag een wat gehoorzamer exemplaar ertussen wil hebben.
Bedenk dat de rassen die je nu hebt, lichamelijk, ongeschikt zijn. Een slee of trainingskar (die bij gebrek aan sneeuw hier gebruikt wordt) weegt al zo'n 70 kilo. Dan moet je er ook nog het lichaamsgewicht bij rekenen van degene die de honden aanvoert.
Het zou kunnen dat ze qua aard ook minder geschikt zijn om als trekhond te dienen. Het is nog maar de vraag of ze het leuk vinden. De achtergrond van beide rassen ligt immers in de jacht. Dus zou je ze een enorm plezier doen om een jachttraining met ze te volgen. Dat zit ze a.h.w. veel meer in hun bloed.
I.v.m. lichamelijke gezondheidsrisico's zou je je honden het beste eerst medisch moeten laten onderzoeken op zaken zoals heup- en/of elleboog displasie en artrose. Bij de rassen die je nu hebt kunnen wat erfelijke zaken spelen. En het zou heel jammer zijn dat ze onherstelbare blessures e.d. oplopen.
Een echte hondenslee wordt over het algemeen met meerdere honden verplaatst. Zo heb je de voorste 2 die zorgen voor het opvolgen van commando's zodat het team links of rechts gaat, en de 2 vlak voor de slee zijn de sterkste trekkers, dan kunnen er ook nog een aantal honden tussen gezet worden.
Wanneer je serieus geïnteresseerd bent kun je eens informeren bij mensen met sledehonden die aan deze sport doen. Zij kunnen je veel vertellen over de sport, maar ook over sporten die hier op lijken. Bijv.: ski-jöring en pulkawerk.
Of vraag eens bij een sledehondenrasvereniging wanneer er een demonstratie gegeven wordt. Dan zie je het verschil met sledehonden en jachthonden in levende lijve.
Ik denk dat je dan beseft dat elk ras zijn eigen kwaliteiten heeft. Ook die van jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is per wet verboden honden als trekkracht te gebruiken. Alleen Siberian Husky, Alaskan Malamutes, Eskimo hond, Groenlandse hond en de Samojeed MET Stamboom mogen zonder vergunning als trekkracht gebruikt worden.

Maar de wet is versoepeld en ook raslose poolhonden en andere rassen kunnen nu een ontheffing aanvragen. Hiervoor dien je een medicisch keuring te doen bij je dierenarts. Deze zal kijken of je hond wel in fysiek goede staat is dit te doen (de longen en het hart worden dan o.a. onder de loep genomen). Mocht dit in orde zijn kun je een vergunning aanvragen deze is een jaar geldig. Daarna moet de hond opnieuw door de keuring.

Deze ontheffing heb je nodig voor allerlei verschillende trek werkzaamheden die je, je hond wil laten doen net als Bike-jording etc.

Daarnaast moet je ook wel bedenken of jou honden hier wel plezier aan gaan beleven en of het echt wel zo goed voor ze is. De Labrador en de Stabij zijn uit eindelijk toch een heel ander kaliber werkhond.

Maar mocht je dit echt gaan doen ga dan eens op les bij een musher die al wat ervaring heeft. Die kan je alle triks leren. Daarnaast kun je tijdens de wandelingen de commando's gewoon oefen bijvoorbeeld links en rechts.

Denk ook aan een goede uitrusting voor je hond. Laat je hond NOOIT trekken aan een halsband of halti/ gentle leader (of andere banden die om nek of snuit zitten). Dit kan ernstige schade toe brengen aan de hond zijn slokdarm/ luchtpijn of nek. Mocht je de ontheffing hebben en je wel de honden laten trekken, ga dan voor een speciaal trektuig. Waar de nek en hals ontlast word
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je 71169. Vond het een leuke vraag aan gezien ik zelf een lab en Malamute in huis heb:-) Had jou ook graag een + gegeven, maar mijn niveau is te laag.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: