Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen katten stinken dat de buren er last van hebben?

Misschien een wat rare vraag maar toch.

Ik heb 2 katers, heel lief en goed opgevoed wat wil zeggen dat ze niet sproeien, wildplassen, wildpoepen of andere rare dingen doen (voor een huiskat).

Ik heb sinds kort (anderhalve maand) een kattenren zodat ze toch af en toe lekker naar buiten kunnen (ik wil ze namelijk niet los buiten hebben). Mijn buurvrouw kwam net vertellen dat zij ongelooflijke stankoverlast heeft en zij denkt dat dit van mijn katten komt. Ik ruik zelf niets, natuurlijk hebben katten een bepaalde geur, ze ruiken nou eenmaal gewoon naar kat. Urine zou ik zeker ruiken want ja, dat is natuurlijk zo sterk, zelfde met andere ontlasting, dit ligt er dan ook niet. Kan het dat zij dan toch mijn katten kan ruiken of is de kans groter dat er een andere kater loopt die bijvoorbeeld wel sproeit. Ik wil natuurlijk geen overlast veroorzaken maar ik wil ook niet zomaar van deze beschuldigingen krijgen want ik neem het zeker serieus.

Ik heb gezegd er op te zullen letten of ze wat aparts doen, maar ik weet 100% zeker dat ze dit niet doen want normaal let ik ook op. Maar goed, mijn vraag dus, als mijn katers niet sproeien, geen sterke geuren afscheiden (anders zou ik ze zelf ook ruiken), kan het dat mijn buurvrouw enorme overlast heeft (en dus niet lekker buiten kan zitten) door mijn katten en hun geur?? Zij heeft zelf overigens ook een kat (vrouwtje), die volgens haar natuurlijk niets doet terwijl die regelmatig in mijn tuin zit..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kan het zijn dat de ren grenst aan een plek waar andere dieren langslopen? Wanneer andere katers (poezen kunnen in tegenstelling wat mensen denken ook sproeien) door een gang of aangrenzende tuin lopen, zou het mogelijk zijn dat daar de geur vandaan komt. Zelfs honden willen weleens markeren over andere dieren hun geur heen.
Plaats evt. een camera o.i.d. om dit eens te checken. Bespied ook eens je katers met een webcam. Soms hebben katers aan maar een klein beetje urine voldoende om andere dieren hun neus in "vuur en vlam" te zetten. Ze doen dit louter en alleen om signalen af te geven om hun territorium af te bakenen.
Kijk ook eens kritisch naar bloeiende struiken of bomen. Er zijn soorten die geur produceren die lijkt op dat van urine, rotte vis, uitwerpselen e.d. Dan is snoeien een optie.
Probeer ook eens over schuttingen van aangrenzende tuinen te kijken. Misschien heeft iemand gewoon zijn kliko openstaan?
Door het vochtige weer houdt de bodem langer geuren vast die onprettig kunnen zijn.
Probeer in ieder geval de kattenbak 2x per dag te ontdoen van uitwerpselen. Er bestaat klontvormende kattenbakvulling waar een geurtje (lentebloesem e.d.) aan is toegevoegd.
Blijf in ieder geval vriendelijk en beleefd tegen je buurvrouw. Er zijn mensen die een erg gevoelige neus hebben dan de gemiddelde mens. Juist voor die mensen kan het een marteling zijn om steeds maar weer die geur te moeten ruiken.
Vertel haar welke maatregelen je gaat uitproberen en nodig haar uit om dit te laten zien.
Probeer elkaar te helpen: laat haar evt. mee ruiken op de plaatsen waar de geur het sterkst is en biedt aan om mee te kijken of haar poes de katers misschien verleidt om extra te sproeien o.i.d.
En: blijf praten en haar groeten. Dat komt de sfeer ten goede en uiteindelijk ook jullie gezamenlijke voorliefde voor katten. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je katten niet sproeien of wildplassen of -poepen, en je de bak regelmatig verschoont mocht die in de ren staan, dan is het verhaal van je buurvrouw onzin.
Mogelijk sproeit een kater van buiten af tegen je ren, maar mocht dit het geval zijn, dan zou je het zelf ook meteen ruiken.
Je zou je buuf de rden kunnen tonen, om haar te laten zien hoe schoon het is, en dat er niets stinkt.
Verder zou ik er niet in meegaan, haar klacht is onterecht.
Gelukkig zijn je katten veilig in je ren, en hoef je niet bang te zijn dat buuf ze iets aan zou kunnen doen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing