Kan ik als ik mijn hond een trucje kent het trucje ook doen zonder de clicker?
Ik wil beginnen met een clicker training alleen had ik nu nog 1 vraagje. Moet je zodra je hond het trucje weet en kent, moet je dan nog steeds klikken als ie het goed heeft gedaan of kan je dan ook gewoon een koekje geven? Want ik zelf denk dat als je hond het trucje weet dat je dan niet een klik meer hoeft te geven. maar dat je dan alleen zegt : "zit" (hond gaat zitten) moet ik dan nu klikken? (hond kent het trucje en weet dat hij zo moet doen als ik zeg zit) of mag ik nu gewoon een koekje geven (zonder klik)? ik hoop dat jullie het weten, ikzelf weet het namelijk niet. Mvg,
Je zult dus eerst de hond moeten laten zien dat de clicker staat voor beloning.
Voordat je met een clickertraining begint, maak je die connectie door de hond voor je te zetten en te clicken tegelijk met het geven van iets lekkers. Als je dit drie keer doet weet de hond dat clicken gelijk staat met belonen. De meeste mensen belonen op de gewone manier te laat. Een hond doet iets dat je graag wilt, je roep hem bij je en geeft hem iets lekkers. Dan beloon je niet het gedrag dat je wilde belonen, maar het naar je toe komen.
Daar is de clicker voor bedoelt. Je kunt dus ook een hond, die je niet binnen één seconde na het goede gedrag kunt belonen met een snoepje of aaitje, wel belonen met een click (omdat die click gelijk staat met de beloning, dat weet de hond, dat heb je hem laten zien). Als een hond nu de het goede gedrag beheerst (de truc of iets wat jij gedaan wilt hebben) mag je de click vervangen door alles waar de hond blij van wordt: een 'goed zo' uit de verte, een aai of een snoepje, ook al is dat iets later dan de twee seconde.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.