Moederkonijnen staat babykonijn af, waarom?
De titel geeft niet echt weer wat er aan de hand is. Maar ik heb precies 8 dagen geleden een klein nestje van konijnen gekregen, dit waren er 7. De eerste nacht helaas 4 gestorven.. Nu heb ik er nog 3 over. 2 van de 3 babykonijntjes krijgen genoeg moeder melk. De buikjes zijn mooi rond, de konijntjes zijn mooi schoon. De andere werd ook goed verzorgd tot vandaag. Ik heb hem vanochtend helemaal uitgedroogd gevonden. Geprobeerd melk (speciale melk) bij te voeren. Hij heeft misschien 0,5 ml gehad en toen draaide het konijntje zijn hoofdje weg. Vervolgens las ik ergens dat lauwwarm water ook zou helpen. Maar hiervan heeft hij een klein druppeltje binnen gekregen en meer niet. Dan wordt het hoofdje Weer weg gedraaid en gaat hij verder slapen. Hij is ook erg vies. (Kon de foto niet uploaden) Hij was gisteren nog helemaal wit. Ook is er een stukje haar uit, en zie je dus een klein zwart vlekje alsof het er uit is gebeten. Moederkonijn rent meteen weg als ik ook maar met de kleine in de buurt kom. ( Ik dacht misschien wil moederkonijn de kleine aflikken of melk geven). Dus ik ben hopeloos, ik wil zo graag dat mijn kleine rakker het overleeft want ik ben helemaal verliefd. Heeft iemand tips hoe ik hem bij kan voeren en waarom moeder nu in een keer het konijntje afstaat? Ik heb het konijntje overigens wel al wat vaker aangeraakt en toen ging ze ook gewoon door met voeden, dus ik snap er helemaal niets van.. hulp graag!
Moederdieren hebben vaak haarfijn in de gaten dat er iets niet klopt met de kleine, terwijl wij mensen dat niet zien.
Vervolgens stoppen ze er geen energie meer in.
Het gaat heel goed met het konijntje. Hij/zij heeft de oogjes bijna open. Kreeg de tip van de DA dat ik koffiemelk moest geven. Een beetje opwarmen en dan long 1ml 2 a 3 keer per dag. Dit heb ik 1,5 dag gedaan. Toen ik het savonds weer wou doen was het buikje mooi rond. Toen ik dit bericht plaatste woog het konijntje 74 gram. Gisteren avond was dit 121 gram. Dus ik denk dat het wel goed komt. Bedankt voor de reacties!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.