Welk filter kan ik het beste kopen voor mijn koudwater aquarium? zie uitleg
Ik heb een (koud water) aquarium waar ongeveer 45 liter water in gaat, ik heb daarin twee sluierstaart visjes, zuurstof plantjes, een mini oxidator voor extra zuurstof en wat steentjes en wat schuilplaatjes. Het water is meestal snel vies en nu ben ik opzoek naar een goed filter zodat het water schoon blijft. Ik ververs nu dagelijks 1/4 van het water. Omdat ik dit een heel gedoe vind, en de visjes er aardig onrustig van worden ben ik opzoek naar een filter zodat ik het water minder vaak hoef te verversen.
Ik heb totaal geen idee hoe het werkt en welk filter nou goed is en welke niet. Dus mijn vraag: welk filter is goed voor het schoonhouden van mijn water?
Mocht iemand het antwoord op deze vraag ook weten dan hoor ik dat erg graag: mijn visje heeft sinds twee dagen zijn rugvin omlaag en zwemt soms erg hard rond (actiever dan normaal). Als ik hem eten geef dan komt de vin omhoog, ik zie verder geen vreemde dingen aan de vis, hij lijkt niet ziek. Ik heb er vandaag schoon water in gedaan maar ik merk geen verschil. Wat kan dit zijn?
De vissen zwemmen dan in hun eigen pies en poep.
Water verversen helpt een beetje maar niet voldoende, zodat telkens het water weer troebel wordt.
Ook de er voor in de handel kleine filtertjes zijn ongeschikt voor dit soort vissen.
Heel langzaam worden de vissen vergiftigd door afvalstoffen, zoals nitriet.
Een zelfbouw biologische filter, is een goede oplossing, maar dan moet je eerst weten hoe en waarom een filter werkt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.