Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan er een verwarming en/of filter in een soort brede cilinder vissenkom?

Of is het te klein ervoor? Of de vorm niet goed? En ik weet het.. Vissenkommen zijn slecht. Ik kreeg deze kado met visjes en al, en probeer er het beste van te maken voor ze. Er zitten 2 guppen en 3 neon tetra's in

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meeste van dit soort attributen bevestig je met zuignappen aan de wand van een aquarium. In een ronde vissenkom gaat dit dus niet.

Je kan van een vissenkom er niet 'het beste van maken'.

Als je echt met de vissen inzit zoek je er een nieuwe thuis voor of neem je zelf een aquarium. Verdiep je in dat geval eerst in deze materie. Je hebt daar nog even tijd voor want een aquarium dient 1 tot 2 weken in te draaien afhankelijk van hoe je de opstart ervan aanpakt.

Zowel guppen als neontetra's hebben een aquarium van minstens 60 cm lengte nodig. Neontetra's zitten met 3 trouwens ook te weinig. Ze horen in een school van minimum 5 te zitten.

Misschien ook eens aan de gever zeggen dat levende dieren nooit een geschikt kado is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! 1 guppy is nu dood en mijn overlevende gup verliest zijn kleur. Ik vind het erg sneu en lees alleen maar negatieve dingen over vissenkommen. Dus! Ik heb besloten over te gaan op een aquariumpje. Ik heb simpelweg echt geen ruimte voor een groot aqarium en als ik het bij weinig en kleine visjes hou hoop ik ze toch een fijn onderdak te geven. Het is het minste wat ik kan doen! Dan hebben ze tenminste licht, warmte, meer ruimte en een mooier huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb jij er misschien 1 aan te raden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf ben ik heel tevreden over juwel-aquaria. Ze hebben verschillende lijnen. De rio-lijn begint bij 80 cm. Dan heb je ook een volwaardige filter.
De vision en trigon-lijn vind ik af te raden, gebogen ruiten zorgen voor vervormde beelden.
Een lido 120 is dan weer een 60cm aquarium met volwaardige juwelfilter, dus dat vind ik een aanrader als je een klein aquarium zoekt (maar de vraag is natuurlijk wat je met klein bedoelt). Alleen erg hoog, dus klein contactoppervlak met de lucht in verhouding. Oftewel: erg veel aandacht zal in zo'n aquarium naar je plantenverzorging moeten gaan zodat deze veel zuurstof produceren.
Een rekord 600 is ook een 60 cm aquarium met normalere verhoudingen helaas ook met een kleiner filter.
En een vio is 40 cm maar dan zit je nog kleiner in filter. 40 cm is echter niet meer geschikt voor guppen en neontetra's, maar wel voor bijv. dwerggarnalen en bijv. een schooltje dwergrasbora's. Of sommige killivissen. Die vio 40 is een aquarium van 30 liter. Kleiner kan ook: 20 liter in 40 cm lengte dan zit je bijvoorbeeld aan een Fluval Edge. Ikzelf heb ook zo'n nano-aquarium. Het voordeel t.o.v. de juwelfilter is het filtersysteem daar, in het toch al kleine aquarium hangt dit buiten het aquarium, zuigt water uit het aquarium en loopt terug over in het aquarium. Helaas niet zoals bij de juwel met een 2de compartiment waardoor het water trager stroomt, maar dat is op te lossen door de aanzuig van het filter volledig naar het aquarium te zetten en de spons over de aanzuig nooit te vervangen. Dan raakt deze een beetje verstopt en stroomt het water ook traag genoeg. Wel moet je er erg in hebben dat je in zo'n filtertje geen extra filtermateriaal kan stoppen omwille van het risico op overlopen. Iets om over na te denken als je turf o.i.d. zou nodig hebben. Dat kan in die vio40 of rekord 600 echter ook niet of moeilijk, dus... het vereist gewoon een andere aanpak van aquarium houden. Hou wel in het achterhoofd: hoewel het net omgekeerd lijkt is een kleiner aquarium moeilijker te onderhouden dan een groot aquarium. Een groter watervolume is nu eenmaal stabieler.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Aquarium is onderweg

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding