Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik het beste doen voor mijn zieke sluierstaat vis?

Ik heb een sluierstaart vis die sinds enige tijd wat vreemd doet. De vis zwemt niet echt, hangt op de bodem/in de plantjes, eventueel op zijn zij maar soms ook gewoon 'recht'. Als ik de vis probeer te voeren met korrels die naar de bodem zinken dan heeft hij moeite met dat te pakken, wanneer hij met zijn kop omlaag gaat om te happen, dan gaat de vis over de kop, scheef hangen etc.

Daarnaast lijkt hij moeite te hebben met ademen, zijn bek gaat heel ver open en dit doet de vis erg vaak achter elkaar. Mijn andere vis heeft dit niet, zijn bek gaat maar een klein beetje open en lang niet zo vaak als bij de zieke vis. De ontlasting van de vis is wit.

Wat kan ik het beste doen voor de vis, zodat hij geen pijn heeft, genoeg eet en misschien weer gezond zal worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alhoewel een sluierstaartgoudvis een markante verschijning is, moet je beseffen dat het een kweekproduct van de mens is, met alle gevolgen vandien.
De sluierstaartgoudvis heeft een gedrongen lichaam, waardoor de zwemblaas en de darmen tegen mekaar gedrukt worden, dikwijls krijgt de vis daardoor problemen vooral als hij eenzijdig droogvoer krijgt.
Het kantelen, tuimelen, op de kop gaan staan, op de grond gaan zitten, zijn typische zwemblaasproblemen welke eerder in een aquarium voorkomt dan in een vijver.
Wat te doen?
Zet de vis apart en verlaag de waterstand zodat het juist de rugvin bedekt, geef uitsluitend levend voedsel.
De kwaal wordt dikwijls veroorzaakt door inwendige gassen tengevolge van slechte spijsvertering en wanneer dit geval is, zal de vis binnen enkele dagen op de behandeling reageren.
Indien de conditie van de vis echter geen verbetering vertoont, dan kan de zwemblaas zelf aangetast zijn.
Wanneer dat het geval is, is genezing niet meer mogelijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk niet dat de vis pijn heeft, hij voelt zich slecht, mottig, zijn conditie is niet goed, lettend op zijn versnelde ademhaling, de witte ontlasting zou bruin of zwart moeten zijn, zonder luchtbellen of draden.
Bronnen:Goudvissen (John Coburn)
De goudvis (G. Flauaus)

Op de foto een Sluierstaartgoudvis met gedrongen lichaam.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing