Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat speelt met de waterbak, wat te doen?

Er is een eerder een vraag gesteld over het spelen met de waterbak, maar ik vraag niet waarom hij dit doet want ik weet dat mijn kat ermee speelt uit plezier maar ik wil graag weten hoe ik dit moet oplossen.

Mijn kat vind water leuk aangezien ik dit heb aangemoedigd (al dan niet met de waterbak). Maar hij speelt nu opeens wel de waterbak (sinds een dag of 2) en daarvoor heeft hij dat nooit gedaan, er is geen ander waterbakje dus ik snap niet waarom hij dit nu opeens doet.

Ik heb er al een zwaarder bakje neergezet maar hij schept dan het water eruit en verschuift het (krijgt hem niet om). Ik weet niet wat ik moet doen, ze moeten natuurlijk kunnen drinken maar ik wil niet elke keer de vloer nat hebben (i.v.m. schade). Ik heb ook al een handdoek op de plek gelegd maar die weet hij ook te verslepen... wie heeft de gouden tip?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor soort vloer heb je, dat nattigheid schade veroorzaakt? En heb je overal in huis hetzelfde soort vloer(bedekking) liggen? Bij mij waren de katten één van de redenen dat ik gekozen heb voor een goede waterbestendige vloer. Geen moment spijt van gehad. Naast het feit dat ik zelf nogal eens wat laat vallen, katten nu eenmaal met water spelen, af en toe kotsen in huis en soms kleddernat binnenkomen na een regenbui, is één van mijn katten een tijdlang heel erg incontinent geweest. Gelukkig is dat voor zeker 85% hersteld en heeft hij nu alleen af en toe nog een ongelukje, maar ik ben maar wát blij dat ik me bezig kon houden met het welzijn van mijn kat en me niet druk hoefde te maken over wat er met mijn vloer zou gebeuren. Mijn gouden tip is dan ook: áls je van plan bent om binnenkort een andere vloer te laten leggen, houd hier dan zeker rekening mee. En als je in de gang, keuken, bijkeuken of andere ruimte wél tegels, zeil, linoleum of iets anders waterbestendigs hebt, verhuis dan je voer- en water bakken en zorg indien nodig voor kattenluikjes binnen of een andere oplossing zodat je katten daar vrij bij kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas kan ik geen nieuwe vloer leggen. Ik huur het huis waar ik woon (particulier) en die vloer is niet van mij en mag ik ook niet aanpassen, vandaar dat ik mij ook druk maak om schade omdat de vloer niet van mij is. Wat voor vloer het precies is weet ik niet (een soort van hout), de verhuurder heeft mij verteld dat het een dure vloer was en dat water schade kan geven. In de wc en in de badkamer zijn tegels, maar om daar nou het drinken neer te zetten.. Kattenluikjes kan ik ook niet plaatsen i.v.m. dat ik het huis huur en niet zomaar kan aanpassen. Binnenkort ga ik wel een kattenren plaatsen (met een week of 2) en dan kan ik ook buiten een bakje drinken neerzetten. Bedankt voor je tips!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet de waterbak of een teiltje met een laagje water in de douche, laat de deur van de douche altijd open staan en laat je kat lekker rotzooien met dat water.
Rieneke1
10 jaar geleden
Precies azalaia!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dat is ook zeker een optie, is het dan niet erg dat t drinken boven staat en t eten beneden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, een kat weet feilloos waar hij alles kan vinden wat die nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@azalaia, oke top bedankt, ik heb nu eerst nog een grote ovale ovenschool van aardewerk op een onderbak gezet, als dit niet werkt dan ga ik het in de douche proberen :)!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Allereerst, je hebt het over een bakje.
Het best geef je je kat te drinken uit een ruime schaal, zo ruim dat de snorharen de kanten niet raken, dat vindt een kat het prettigst.
Zorg verder voor meerdere drinkplekken: katten zijn erg slechte drinkers, en water zien doet drinken.
Zet deze schalen in een onderbak, zodat knoeien geen kwaad kan.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een teiltje van de Blokker zou moeten volstaan.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt voor de tip :) Ik ben van plan een waterfonteintje te kopen, zou dat helpen? Het bakje wat ik heb is volgens mij een standaard formaat, maar groter zou inderdaad beter zijn. Ik heb het bakje nu ook in een soort van onderbak staan.. maaaar toch weet meneer het schaaltje (zwaardere soepkom uit nood even gebruikt) eruit te krijgen :S.
Rieneke1
10 jaar geleden
Een waterfonteintje wordt door sommige katten erg gewaardeerd, net zoals sommige katten graag uit de kraan drinken. Als dat bij jouw katten het geval is, zal dat ze aanzetten tot meer drinken, en dat is pure winst natuurlijk.
Realiseer je wel dat je regelmatig filters moet verschonen, en dat sommige exemplaren storend kunnen brommen.
Verder eindigen veel fonteintjes in een bakje die ze evenzogoed kunnen leegspetteren op de vloer. Beter neem je ook geen soepkom, maar een flinke aardewerken drinkbak voor grotere honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. ik heb nu een grote (zo'n ovale) ovenschaal van aardewerk neergezet met een onderbak. Tot nu toe gaat het goed, even afwachten en duimen, en ik kan merken dat ze de extra ruimte in ieder geval waarderen =)

Andere antwoorden (5)

wellicht is een kuikendrinkbak een oplossing. Door de gaten is het moeilijker het water eruit te 'scheppen' voor je kat. Ik weet eerlijk gezegd niet of de gaten groot genoeg zijn voor de snuit van je kat.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar denk dat dit niet echt handig drinkt voor ze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijkt me erg lastig zo niet onmogelijk voor een kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind ik ook een beetje sneu eigenlijk: één van mijn katten hengelt ook altijd, zo drinkt hij nu eenmaal. Pootje erin, pootje aflikken, pootje erin.. Mijn andere kat sleept met z'n waterbak, deels uit gewoonte en deels bewust: als de bak leeg of bijna leeg is, zet hij hem middenin het pad neer zodat ik er niet overheen kan kijken en hem meteen bij vul. Als ik mijn katten hun normale gedrag onmogelijk zou maken, zouden ze volgens mij heel sacherijnig worden. En terecht, vind ik.
Als je kat vaak buiten is (ik weet niet waar je woon, in de stad of op het platteland) dan drinkt hij vaak genoeg water. Wij geven onze kat nooit water omdat hij dat buiten altijd doen (wij wonen op het platteland ;))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt :) maar ik woon in een stad en het zijn binnenkatten dus hij moet wel via zijn bakje water krijgen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe controleer je dan of je kat genoeg drinkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels, Als je op het platteland woont dan geef je je kat alleen smorgens en s'avonds te eten. Vaak hoeft dat ook niet eens omdat katten zelf hun eten vangen (muisen, ratten, vogeltjes enz).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij hebben altijd vers drinken staan, maar onze kat gaat altijd naar buiten om te drinken uit de vijver of plasjes regenwater. Andersom: al is ie de hele dag buiten, komt hij wel even 2 minuten binnen om wat op de bak te doen.
Doe het water in een ruime, rubberen kom, dat schijnt te werken, ook een ijsblokje in het water kan wonderen doen. Er bestaan ook kattenfonteinen, die aangaan als de kat eraan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel ga ik proberen en zo'n fontein klinkt helemaal super.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook de beste oplossing. Succes.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rubber zou ik niet aanraden ivm het risico op krentenbaard.
Het verband is niet bewezen, maar verdenkingen zijn er wel. Fonteinen zijn bij sommige katten erg in trek, maar helpen niet erg tegen knoeien helaas :)
Rieneke1
10 jaar geleden
http://pets.webmd.com/cats/skin-diseases-pus-drainage-cats
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Rieneke, dan wordt het toch maar een goedkope afwasbak van de Action. Ja, de fontein spettert, maar geeft minder rommel dan een waterbakje dat omgegooid is.
Rieneke1
10 jaar geleden
Zelf heb ik ooit zo'n onderbak voor vogelkooien gebruikt, ziet er wat mooier uit.
Die heb ik echter via-via gekregen, weet eigenlijk niet of die makkelijk los verkrijgbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij hebben voor het etensbakje een onderbak erbij. Zit zelfs een opstaande ring op dat het bakje niet verschuift.
Rieneke1
10 jaar geleden
Pokemon, ik heb wel eens zoiets gehad, maar bij die van mij was plaats voor een eet- en een drinkbakje naast elkaar, wat niet zo goed is, en bovendien waren de bakjes veel te klein.
Katten raken liever niet de rand met hun snorharen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, twee naast elkaar. Wij hebben links de brokjes en rechts het blikvoer. brokjes staan er altijd, blik "op bestelling"dus -'tig keer per dag een opscheplepel.
Water staat in een stevige schaal in de andere kamer, behalve 's-zomers, dan staan er op elke verdieping waterbakjes. De grootte van de etensbakjes hebben ze nog nooit over geklaagd ;-)
Wij hebben ook een kat die graag met water speelt. Buiten hebben we nu klein fonteintje op zonne energie waar ze mee speelt. Binnen een waterbak met flesje er op bij action vandaan en die staat op een plateau waar je eigenlijk laarzen op zet. Daar zit een randje op dus vloer blijft droog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou een grote (bad)handdoek onder zijn waterbak neer kunnen leggen, met een zwaar voorwerp op een of meer randen. Zo kan je kat hem niet verslepen en je hoeft noppes te betalen voor bijv. een nieuwe vloer. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding